Almir Peštek, Fulbright stipendista: Turizam je razvojna šansa BiH
Profesor na Katedri za marketing na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Almir Peštek smatra kako se u Bosni i Hercegovini moraju učiniti mnoge stvari kako bi se uz turističke potencijale koje zemlja posjeduje otvorila nova radna mjesta i u budžet slili milioni maraka narednih godina.
“Potrebno je uraditi puno toga da bismo potencijal koji imamo u BiH pretvorili u vrijedan ekonomski resurs. Međutim, kada analiziramo kontekst u kojem djeluje turizam vidimo da ne postoji sistemsko djelovanje. Rezultati koje naš turizam ostvaruje su više posljedica individualnog djelovanja, poduzetničke inicijative pojedinaca nego sistemskog rješavanja”, istakao je Peštek u razgovoru za Anadolu Agency.
Peštek je dobitnik prestižne Fulbright postdoktorske stipendije koju dodjeljuje američki State Department. Deset mjeseci je proveo u Chicagu gdje je istraživao načine za razvoj turizma kako bi, kako je kazao, na taj način pomogao razvoju turizma u BiH.
Unaprijediti znanja ljudi u turizmu
“Naš najveći problem je odsustvo strateškog planiranja. Ako želimo da iskoristimo potencijale koje imamo, a zaista ih imamo jako puno, potrebno je da je uradimo strateški inžinjering i da turizmu pristupimo na drugačiji način. Na mikronivou, potrebno je da se unaprijede znanja ljudi koji se bave turizmom. BiH nedostaju znanja koja se odnose na marketing, prodaju, korištenje informacionih tehnologija u turizmu i upravljanje kvalitetom kako bi naše firme mogle da prate globalne trendove”, rekao je ovaj mladi stručnjak.
Napominje kako statistički podaci posljednjih godina pokazuju da raste broj turista koji posjećuju BiH. No, dodaje kako je pitanje na koje treba tražiti odgovor koliko mi poznajemo te turiste i koliki je je stepen njihovog zadovoljstva
“Turizam je naša razvojna šansa. Također, turizam je globalna industrija. Ako želimo biti konkurentni u globalnim razmjerama, moramo igrati igru kakvu igraju svi globalni igrači. Pogledajmo šta rade turistički razvijene zemlje kao što su Švicarska, Njemačka, Francuska, Italija, Sjedinjene Američke Države (SAD), ali i azijske države. Mi se borimo za pažnju turiste koji ima ograničena finansijska sredstva i ograničeno vrijeme, i on bira gdje će da putuje, tako da su naša konkurencija sve zemlje”, istakao je Peštek.
BiH ima posebne prirodne ljepote
Naglasio je da su najveća prednost BiH u smislu razvoja i promocije turizma njene prirodne ljepote.
“Ono što BiH ima su naše prirodne ljepote i prirodni potencijal kao i naše kulturno-historijsko naslijeđe. Toliko je ispričanih i neispričanih priča o BiH koje se mogu iskoristiti. Naša prednost je i blizina evropskog tržišta. Ali problem je što BiH nije komunikacijski dobro povezana. Postoje mnoga područja u kojima možemo profitirati ako tome pristupimo na sistemski način. Jedan od naših potencijala je zdravstveni turizam. Recimo, dentalni turizam je jedna od mogućnosti koje se mogu razvijati ovdje. Naša prednost je što imamo visokoobrazovano osoblje, a imamo i niže troškove od evropskih zemalja. To je naša šansa. Moramo biti inovativni u pristupu turizmu. Isto tako, naše industrijsko naslijeđe možemo pretvoriti u kvalitetan turistički resurs. A, to bi značilo dodatni milioni maraka u budžetu”, mišljenja je ovaj stručnjak.
Na kraju napominje kako je poseban problem predstavlja činjenica da strani turisti u BiH ne ostaju dugo. Turisti u BiH se u prosjeku zadržavaju dva dana, što nije dovoljno za ostvarenje pune ekonomske zarade.
“Ako turista ovdje provede 4-5 dana, on će da troši i da se zabavlja i onda će cijela ekonomija imati koristi od toga. Ali, moramo osigurati ambijent za to. To bi moglo donijeti na hiljade novih radnih mjesta”, rekao je Peštek.
Posebno naglašava gostoprimljivost ljudi koja je u svijetu prepoznata kao značajan kapital koji privlači mnoge ljude u ovaj dio Evrope.
“Prema posljednjim istraživanjima, BiH je osma država u svijetu po gostoljubivosti od 140 zemalja. To je odlična stvar i to pokazuje prirodu naših ljudi. Ali, isto istraživanje kaže da je BiH 135. po kvaliteti infrastrukture za vazdušni prevoz i 130. za cestovni”, rekao je profesor na Katedri za marketing na Ekonomskom fakultetu naglasivši da postoji još mnogo stvari da BiH uradi kako bi iskoristila svoje turističke potencijale i nametnula se stranim turistima, od Kine, Saudijske Arabije, Norveške, pa do Brazila.