Potvrđeno za Fokus
Aerodromi u BiH pokrenuli inicijativu: Traže produženje moratorija na taksu od 1,5 eura
Još uvijek nisu dobili odgovor od nadležnih institucija
Prije desetak dana komercijalni direktor aviokompanije “Ryanair” Jason McGuinness, je prilikom uvođenja novih linija iz Sarajeva, otvoreno kritikovao vlasti u BiH zbog ponovnog uvođenja takse od 1,5 eura.
Kako je naglasio, ponovno uvođenje ove takse će biti opasnost za sve linije u BiH, te može ugroziti dalju saradnju “Ryanaira” i svih aerodroma u Bosni i Hercegovini.
Dobro razumjeli poruku
Da su na četiri aerodroma u BiH dobro razumjeli ovu poruku najbolje pokazuje inicijativa koju su i pokrenuli.
Naime, kako su iz Međunarodnog aerodroma u Sarajevu potvrdili za Fokus, već su pokrenuti određeni koraci po pomenutom pitanju.
“U saradnji sa preostala tri aerodroma u BiH (Zračna luka Mostar, Međunarodni aerodrom Tuzla, Aerodrom Banja Luka), mi smo već uputili inicijativu prema Ministarstvu prometa i komunikacija BiH i BHDCA, u kojoj tražimo produženje moratorija na avijacijsku taksu od 1,5 EUR po odlazećem putniku, a u cilju kreiranja potrebnih preduslova za dalji rast prometa kao i obezbjeđenja neophodne konkurentnosti na tržištu svih aerodroma u BiH, u odnosu na region i šire. Mi smo svoj stav po ovom pitanju iznijeli nadležnim institucijama (BHDCA i Ministarstvu prometa i komunikacija BiH), gdje smo na bazi statističkih pokazatelja i ostvarenih rekordnih rezultat rada posebno kada je u pitanju rast putničkog prometa, potvrdili pozitivne efekte privremenog ukidanja ove takse, te dostavili naše prijedloge kada je u pitanju budući period”, poručili su za Fokus.
Ističu da je Aerodrom u Sarajevu potpuno svjestan značaja i važnosti institucije kakva je Direkcija za civilno zrakoplovstvo BiH, kao i predmetne naknade u svrhu finansiranja iste.
“Naš prijedlog nikako ne ide u pravcu da se produži moratorij bez da se prethodno, od nadležnih institucija ne osiguraju sredstva za normalan rade našeg regulatora, kao i za potrebne edukacije i stručna usavršavanja za šta se primarno i koristi ova taksa. Također želimo istaći da stojimo na raspolaganju za iznalaženje mogućih rješenja, kako bi se ovaj problem prevazišao i riješio u korist svih involviranih subjekata”, dodaju.
Razvoj ekonomije
Pojašnjavaju da je “Ryanair” na pomenutoj konferenciji, gdje su predstavljene nove linije iz Sarajeva, najavio mogućnost otvaranja baze, ukoliko se za to ispune svi preduslovi.
“To podrazumijeva obezbjeđenje regulativnog okvira za odvijanje aviosaobraćaja u BiH koji u konačnici ne bi uključivao postojanje ove aviotakse. Dobar primjer imamo u Švedskoj, gdje je Vlada Kraljevine Švedske je donijela odluku o suspenziji naplate aviotakse, koja stupa na snagu 01.07.2025.godine. S obzirom da ova odluka ima za cilj da pojača pristupačnost i konkurentnost švedskih aerodroma, vrlo je opravdana bojazan da će vraćanje ove takse uticati na konkurentnost svih aerodroma u BiH. Taksa, koja je uvedena 2018.godine, imala je za cilj da smanji potražnju za zračnim putovanjima, te da minimizira doprinos avioindustrije klimatskim promjenama, što je bio dio zelene politike zemlje. Međutim, uvođenje takse je dovelo do značajnog pada broja putnika i usporilo oporavak zemlje od posljedica COVID pandemije, posebno ako se poredi sa susjednim skandinavskim zemljama, jer Švedska avio-industrija još uvijek nije dostigla brojke avio-industrije iz 2019-te godine. Također, predstavnici IATA (International Air Transport Association) su čestitali Vladi na ukidanju putničke takse, ističući kako je oporezivanje ekonomski kontraproduktivno i neučinkovito za okoliš. Bolja zračna povezanost nedvojbeno razvija ekonomiju, što sa rastom dugoročno dovodi do veće naplate poreza, te je svakako i pozitivan signal za investitore. Dodatno, niže cijene avio-karata će kreirati dodatnu potražnju za ovom vrste usluge, što će dovesti do pojačane konkurentnosti i razvoja u svim segmentima. Mnoge kompanije, uključujući i niskotarifne prijevoznike su uslijed ove odluke najavile uspostavljene avio-baza diljem zemlje, što svakako dovodi do povećanog rasta u svim privrednim granama”, pojašnjavaju s najvećeg aerodroma u BiH.
Na kraju otkrivaju da još uvijek nisu dobili odgovor od nadležnih institucija.