Čim otvorite mail neko o vama zna puno više nego mislite
Vremena kada ste bez posljedica mogli slagati da ste tek otvorili mail koji ste zapravo pročitali nekoliko dana ranije, već su iza nas, a samo je pitanje vremena kada će sve više ljudi početi koristiti Streak.
Naime, sistem praćenja elektroničke pošte postao je uobičajena praksa, a korisnici Streaka znaju ne samo da ste mail otvorili već i kada ste ga otvorili, na kojem računaru i gdje ste se nalazili kada ste mail pročitali. No, čak i oni koji Streak koriste vjerovatno su svjesni da je to malo više informacija nego bi smjeli imati jer ovo nije Facebookov “seen” (iako je i to praksa kojoj bismo lako mogli pronaći zamjerke).
U svijetu se dnevno pošalje i primi 269 milijardi mailova, što znači da bi svaka osoba u prosjeku primila 35 mailova. E sad, ono što mnogi možda ne znaju jest da se preko 40 posto tih mailova prati (tako barem stoji u studiji koju je objavio OMC, kompanija koja se bavi analizom elektroničke pošte, ali proizvodi i vlastite alate protiv praćenja).
Ne prate samo korporacije
Tehnologija je jednostavna, piše Wired. Oni koji koriste tracking alate u mailovima šalju i minijaturnu sliku (1×1 piksel), a kad primatelji maila otvore poštu, pošiljatelj dobiva informaciju o tome da je taj piksel također skinut, ali i informacije o tome gdje je skinut i na kojem uređaju. Mnogi oglašivači i pošiljatelji raznoraznih newslettera ovu tehniku koriste već dugi niz godina kako bi provjerili koliko se često njihovi mailovi otvaraju.
Međutim, ono što se počelo mijenjati jest to da praćene mailove više ne šalju korporacije nego i vaši poznanici, prijatelji, članovi rodbine, poslodavci i radne kolege. Iz OMC-a poručuju da se danas prati oko 19 posto e-pošte, a to bi značilo da je jedan od pet mailova praćen.
I dok će neki ovo prihvatiti kao neizbježnu činjenicu na koju ni ne žele gubiti vrijeme, ne smijemo zaboraviti da nitko od nas nije pristao biti praćen. No, to se ipak čini, a neki vjeruju da je to ogroman problem.
Facebook prati i kad “ne prati”
Praćenje mailova do sredine 2000. bilo je gotovo nepoznata pojava u mainstreamu. No, stvari su se ubrzo počele mijenjati i premda je bilo onih koji su bili zgroženi potezom velikih kompanija koje su na ovaj način prikupljale podatke o nama, s vremenom je to postala uobičajena praksa i samo je pitanje vremena kada će ih svi koristiti.
I dok je ovo ponašanje uobičajeno za spammere svih vrsta, treba znati da iste metode koristi i Facebook. Naime, kada vam Facebook pošalje email s obavijesti o novoj aktivnosti na vašem profilu, u pozadini se otvara i aplikacija pa Facebook odjednom zna i gdje ste, koji uređaj koristite ili koju ste fotografiju posljednju snimili. Ukratko, dobivaju sve. To možda nije problem za one koji se poput osoba na uslovnoj slobodi obožavaju “ček-inati” u svakom mogućem trenutku, ali neki korisnici to možda ne žele.
Valja naglasiti i to da vi možda utičete na ono čemu Facebook ima pristup na vašem profilu, ali čak i ako ste isključili obavijesti o lokaciji, emailovi će to zaobići i locirati vas.
U čemu je problem?
I nakon svega ovog, neki od čitatelja vjerovatno će se zapitati u čemu je problem ako neko dobiva ove (beskorisne) informacije. Problem je u tome da informacije nisu beskorisne i postoji nekoliko konkretnih primjera koji će dokazati kakve opasnosti prijete.
Spamove možda ne otvarate, ali veliku količinu mailova ćete otvoriti čak i ako ih nećete pročitati. Ovo je odličan alat za one koji žele doznati gdje se nalazite u svakom trenutku, a ne treba posebno naglašavati da će lopovi i provalnici uz pomoć mailova doznati jeste li kod kuće ili ne. Dodate li na to manijake koji uhode slavne osobe ili nasilne bivše muževe koji žele locirati svoje odbjegle supruge, imate veliki problem.
No, to je tek vrh sante. Spammeri mogu otkriti gdje radite, gdje živite, vaš raspored (po vremenu otvaranja mailova), vaše navike (ovisno o tome provjeravate li mailove na poslu ili kod kuće) ili čak vaše osobne preferencije (ovisno o mjestu s kojeg prikupljaju podatke, bili to forumi, portali ili slično). Kombiniraju li to s vašim informacijama s profila na društvenim mrežama, dobivaju prilično jasnu sliku o vama.
A kad sve to prikupe, podatke bez vašeg dopuštenja šalju velikim korporacijama (što prema nekim istraživanjima čini 30 posto njih). Stoga, čak i ako se radi o provjerenim mjestima, pristanete li primiti neki newsletter, postoji šansa da će jedan od tri maila biti opremljen sistemom praćenja, a vaša adresa može završiti ko zna gdje.
Kako se zaštiti?
Sve što radimo povezano je s našim emailom i to je postao dio našeg identiteta, svidjelo nam se to ili ne. Informacijski posrednici gomilaju informacije o potrošačima, našim navikama, osobnim preferencijama i lokacijama, a dodate li na to i svoju email adresu, to je razlog više da se zabrinete.
Dodatni problem je i to da je svijest o ovom problemu na zabrinjavajuće niskoj razini, a količina informacija koje o sebi dajete samim otvaranjem emaila je posebno šokantna.
Sve to na stranu, činjenica da sve više ljudi koristi tracking alate također je zanimljiva. U poslovnom smislu može biti korisna, ali vrlo brzo prelit će se i na privatni dio pa ćete u svoje, tehnologijom prošarane živote, unijeti još malo nemira jer brzo biste mogli otkriti da vam bliski ljudi lažu o tome jesu li ili nisu vidjeli mail koji ste im poslali.
Tu se javlja i pitanje kako se zaštiti od ovog napada na privatnost, a tržište anti-tracking servisa postaje sve jače. Ugly Mail obavijestit će vas ima li poruka tracking piksele, PixelBlock blokirat će otvaranje tih slika, a Senders će okrenuti ploču i informirati vas o pošiljatelju mailova.
Ovo je početak “mail tracking ratova” što zvuči predramatično, ali kako metode praćenja iz dana u dan postaju sve bolje, razvijat će se i sistemi zaštite od praćenja. Jedan od načina da se zaštitite je i blokiranje slika u svojim email servisima.
Google bi također mogao reagirati i stati na kraj praćenju, a ne učine li to, mnogi smatraju da bi se u priču trebale uključiti i vlasti koje bi zakonima trebale definirati do kojih granica je praćenje dopušteno.
Već smo spomenuli provalnike, a ako to već nisu učinili, samo je pitanje vremena kada će neko iskoristiti praćenje mailova da provali u dom žrtava dok su one na putu.