Toyota i definicija luksuza na japanski način
Zaboravite Mercedes-Benz. Prekrižite Rolls Royce i Bentley. Odustanite od Audija i BMW-a, jer ovoj Toyoti mnogi današnji luksuzni modeli nisu ni do koljena.
Devedesete u Japanu nikada nisu prestale biti sadašnjost. To se dokazuje kroz mnoge detalje i ideje koje u Japanu i dan-danas imaju čvrsto uporište i itekako vjernu publiku. Karaoke-barovi su i dalje neka od najposjećenijih mjesta zabave, dance-muzika zauzima ogroman dio muzičkog dijela estrade, dok video-igrice i klubovi u kojima se one nalaze oko sebe okupljaju ogromnu količinu mlade ekipe.
Dakle, postojanost devedesetih je čak i u 2017. godini za Japan aktualno stanje. No zašto s devedesetim godinama prošlog stoljeća počinje tekst o jednom automobilu? Jednostavno zato što izgleda kao da je proizveden tih godina. Automobil o kojem se radi je Toyota Century.
Toyota ovaj automobil nikada nije prodavala izvan granica Japana, što u prevodu znači da ovaj apsolutno luksuzan model nikada nije bio direktno izložen okršajima s evropskim i američkim konkurentima unutar klase luksuznih automobila. I to je naravno onaj najtužniji dio priče koji se prema riječima glavnih i odgovornih ljudi ispred ove slavne japanske marke ni ubuduće neće mijenjati.
Toyota Century svoju je premijeru doživjela 1967. godine i njome je na jedan poseban način proslavljen stoti rođendan osnivača kompanije pod imenom Sakichi Toyoda.
Sam automobil bio je apsolutni pojam luksuza na četiri točka, te je svojim postojanjem uveliko nadilazio bazu u obliku modela Crown Eight iz 1964. godine. To je dokazano kroz milion detalja i tehnoloških postignuća kojima je Century bio osnovna nit vodilja, te prema kojima su tadašnji Audijevi i Mercedesovi modeli bili poput malih beba.
Uostalom, radi se o automobilu koji je prvi na svijetu imao automatski klima-uređaj i automatsko električno zatvaranje vrata bez ikakvog zvuka. Toyota Century je također prvi automobil koji je imao masažna sjedišta, onda je tu i V12-motor smješten naprijed i kombiniran s pogonom na stražnje točkove, što je presedan ne samo u Toyotinoj historiji, već apsolutni unikat unutar japanske auto-industrije.
Tokom čak četrdeset godina života ovog modela, Toyota je proizvela tek dvije generacije, te se unutar obje tek tu i tamo poigrala s redizajniranjem. To u prevodu znači da se Century od inicijalnog pojavljivanja na japanskom tržištu skoro četiri desetljeća praktički prodaje u nepromijenjenom izdanju. Svaki primjerak je skoro u potpunosti ručni rad, a predanost luksuzu i detaljima je praktički neviđena kod bilo kojeg drugog proizvođača automobila, što Century stavlja u jednu zasebnu kategoriju.
Naravno da je tokom godina na tržištu bilo automobila koji su ovoj japanskoj glomaznoj limuzini mogli parirati, ali ih stvarno nije bilo mnogo – pogotovo ne po cijeni od nekih 100,000 dolara, koliko je ova Toyota koštala 2008. godine.
Za volanom ove Toyote teško ćete pronaći vlasnika, već je puno izvjesnije da će se na vozačkom sjedištu nalaziti plaćeni šofer, dok će vlasnik najvjerojatnije udobno sjediti na stražnjem sjedištu.
Uostalom, dovoljno je reći da i japanski car svoje vrijeme na cesti provodi unutar posebne verzije ovog Toyotinog modela i stvari jako brzo sjedaju unutar stvarnog konteksta vezanog uz ovaj itekako poseban automobil.
Danas, tj. četrdeset godina nakon inicijalnog predstavljanja ovog luksuznog automobila, Toyota je odlučila proizvesti novi model. Doduše, novi Century izvana izgleda kao da je zapeo u devedesetima, ali je tehnološki i u svim ostalim pogledima čak i ispred svog vremena.
Izuzev najplemenitijeg drveta i najfinijih metala, nova Toyota Century u sklopu popisa opreme ima i dijelove napravljene od posebno pripremljenog rižinog papira najfinije kvalitete. Uz to se u sklopu interijera nalazi i najfinija koža, te vuna koju je moguće kombinirati na sjedištima, panelima i svim ostalim dijelovima interijera, a ni luksuzni dodaci poput rasklopivog stola, hrpetine ekrana i ekstremno kompleksnog i kompliciranog klima uređaja nisu baš za baciti. Uglavnom, ako Rolls Royce u Europi slovi kao proizvođač automobila čiji tradicionalni luksuz stoji kao glavni adut kompanije, onda Toyota Century isti takav status ima u zemlji izlazećeg sunca.
Nova generacija Toyote Century je dakle jedan od onih prema apsolutnom luksuzu i komforu usmjerenih automobila. No za razliku od moderno dizajniranih evropskih konkurenata koji iz godine u godinu sve više nalikuju jedni drugima, ova je japanska limuzina svojevrstan haiku na četiri točka.
Tradicionalizam je prepoznatljiv već na prvi pogled, a detalji na ovom automobilu ni po čemu ne vrište, već su suptilno uklopljeni u global koji se možda neće dopasti svakome, ali je u svakom slučaju interesantan. Minimalistički pristup interijeru također je instantno vidljiv i prepoznatljiv kao nešto striktno japansko, a dizajn eksterijera na neki način je unikatan, iako iz pojedinih uglova Century djeluje kao miks svega i svačega.
Toyotini dizajneri su u sklopu ove najnovije generacije modela inspiraciju očito potražili u Evropi i Americi, jer Century na sebi ima nekolicinu detalja koji jako asociraju na Rolls Royce i Cadillac. S boka je sličnost s Rolls Royceovim modelom Phantom i više nego očita, ali to nije ništa loše. Dapače, to samo znači da je Toyota po tko zna koji puta dijelove dizajna „kopirala“ od najboljih, a to nikako nije nešto loše. Možda malčice neinventivno, ali tu negativna strana priče prestaje, jer Century izgleda upravo onako kako jedna limuzina ovakvih aspiracija treba izgledati – veliko i moćno.
Dakle, Toyota Century definitivno jest ono najluksuznije što je Japan sa svojom auto-industrijom u stanju ponuditi u današnje vrijeme. Radi se o impozantnom automobilu koji svojim luksuzom, tehnologijom i tradicijom nimalo ne zaostaje za ostatkom svite unutar klase ovakvih automobila. Century je uz sve to i dalje jeftiniji od konkurenata, no ako ste kojim slučajem pomislili kako za to postoji razlog, te kako se radi o „još jednoj“ Toyoti u nizu, varate se, jer ovaj automobil s Toyotom ima veze koliko i nema. Radi se jednostavno o luksuzu koji na domicilnom tržištu nema konkurenata i upravo zato i dalje na snazi ostaje prodaja rezervirana isključivo za japanske kupce.
Stoga nemojte zadržavati dah do momenta kada će se ova ogromna japanska limuzina pojaviti na usporednom testu s Audijem A8, Mercedesom S-Klase ili pak s BMW-ovom „sedmicom“ i Rolls Royceovim modelom Phantom, jer se to neće dogoditi. Barem ne tako skoro.
No možda upravo u tom svojatanju ovog automobila i jest dio čari, jer Toyota Century nikada nije imala zadatak pokoriti svijet, već iz prikrajka svijet automobila činiti luksuznijim, boljim i zanimljivijim, a to čini već četrdeset godina i sudeći po ovoj najnovijoj generaciji modela, ta će niša postojanja potrajati još toliko.