Deutsche Welle: Prljavi dizelaši iz Njemačke stižu na istok Evrope?
Njemački vlasnici starih dizelaša bi trebali dobiti i do 10.000 eura tzv. ekološke premije ako se odluče riješiti svog automobila. Mnogi od njih bi mogli završiti na istoku Evrope, između ostalog i u Poljskoj, piše Deutsche Welle.
Kompanija za uvoz polovnih automobila „Global Imports” iz Gdanjska trenutno u ponudi nema automobila s dizelskim motorima.
„U posljednje vrijeme se sve manje bavimo dizelašima, šef ih sve rjeđe naručuje”, kaže jedan prodavač.
No, on ne isključuje da bi se to moglo promijeniti ako Njemačka uvede tzv. ekološku premiju za starije dizelaše.
„O tome se trenutno mnogo govori unutar branše”, kaže on, ali dodaje da se niko trenutno ne usudi prognozirati što bi promjene u susjedstvu mogle značiti za poljsko tržište korištenih automobila.
Kako pišu njemački mediji, većina starih dizela bi trebala biti poslana na otpad. U zamjeni bi njihovi vlasnici, ako se odluče na kupnju novih, „čišćih” automobila, trebali dobiti premiju koja bi mogla iznositi i do 10.000 eura. Tako barem obećava Volkswagen i Audi.
BMW, Mercedes i Toyota najavljuju 2.000 eura premije za dizelaše s ekološkom plaketom broj 4, dakle onom kategorijom čiji je opstanak na njemačkim cestama upitan. No ove kompanije ne namjeravaju uništavati ove dizelaše koji više nisu za njemačko tržište. Tako da bi ovi automobili mogli završiti na istoku Evrope, između ostalog i u Poljskoj.
Poljsko tržište automobila u Poljskoj je posljednjih godina u stalnom porastu, samo od 2015. do 2016. godine, prema informacijama strukovnih udruga, za čitavih 20 posto. Dvije trećine registriranih automobila u Poljskoj otpada na tržište polovnih automobila. Više od polovine ovih automobila su stari preko deset godina s motorima koji su daleko ispod današnjih ekoloških standarda.
Situacija bi se zbog rasprave oko dizela u Njemačkoj mogla pogoršati.
„Pitanje je na koji način će se provesti uklanjanje ovih automobila s njemačkih cesta. Hoće li biti uništeni ili jednostavno prodavani dalje, preko granice”, kaže Jakub Farys, predsjednik Udruge poljskih trgovaca automobilima.
On doduše ne vjeruje da će njemački političari zbog kratkovidne predizborne računice zabraniti „prljave” dizelaše koji bi onda završili nekoliko kilometara dalje od poljske granice.
No jedno je sigurno: automobili koji će u Njemačkoj biti povučeni iz prometa bez da ih se uništi, bit će vrlo povoljni. I zbog toga, posebno na istoku Evrope, vrlo atraktivni.
„Sto hiljada dizelaša koji nisu stariji od sedam godina još nije problem no milion starijih modela jest”, kaže Farys.
Oni ne bi samo oborili cijenu polovnih nego i novih automobila što bi pogoršalo već nisku kvalitetu zraka u poljskim gradovima.