Šta uraditi kada rashladni sistem otkaže?
Dolaskom paklenih vrućina gotovo svaki automobl čiji je rashladni sistem zapušten naprosto zakuha. Problem je tim veći kako se vrijeme, odnosno relacija vožnje povećava, a svojevrsni toplinski udar koji motor zbog lošeg hlađenja može pretrpjeti često je fatalan. Kako pružiti prvu pomoć motoru nakon što zakuha?
Jedna od najgorih stvari koja se može dogoditi prilikom putovanja, primjerice na more, je pregrijavanje motora. Pregrijavanje se najčešće događa na za to najmanje ugodnom mjestu, autocesti. Iako će većina vozača, nakon što primijeti kako temperatura motora leti u nebo, ugasiti motor misleći kako je to prva linija obrane od eventualnog uništenja istog dokazalo se kako je to potpuno pogrešno. Zašto? Iz jednostavnog razloga. Gašenjem motora pumpa vode prestaje s pumpanjem rashladne tekućine kroz za to predviđene komore u motoru pa se zbog toga višak topline prestaje odvoditi. Ono što većina stručnjaka savjetuje prilikom nenormalnog rasta temperature je ostaviti motor u radu nekoliko minuta kako bi rashladna tekućina obavila svoje. Osim toga, nužno je otvoriti poklopac motora te po mogućnosti uključiti grijanje u kabini koje će temperaturu motora preusmjeriti u interijer automobila.
Međutim, ostaviti motor u radu svakako se ne preporučuje u situacijama u kojima zakaže ventilator na hladnjaku jer se u tom slučaju toplina koju na sebe veže rashladna tekućina ne gubi što može biti fatalno za motor. Nadalje, problematična je i pumpa vode koja se redovno mijenja s promjenom seta pogonskog remenja. No, ako se ova za život motora bitna operacija ne izvodi u za to predviđenom intervalu, odnosno ako se ne provjeri ispravnost pumpe vode, njezino oštećenje može uzrokovati curenje rashladne tekućine što neminovno vodi ka pregrijavanju motora.
Osim toga, ono što još može uzrokovati pregrijavanje je i zaglavljen termostat što može uzrokovati neuključivanje ventilatora. Iako za ovaj problem postoji jednostavno rješenje nikako se ne preporučuju bilo kakvi zahvati na rashladnom sistemu, a pogotovo ako se automobil nalazi na traci za zaustavljanje u nuždi na autocesti. Čest problem je i curenje rashladne tekućine iz crijeva, odnosno hladnjaka što se vrlo lako može otkriti. Kako bi se izbjegli ovakvi slučajevi nužno je prije svakog puta izvršiti preventivni pregled čitavog motora što ne iziskuje puno vremena. Dovoljno je provjeriti nivo rashladne tekućine, istražiti moguće curenje iste iz crijeva ili hladnjaka te ispitati pali li se ventilator nakon što se postigne određena temperatura. Ono što svakako treba je uz sebe imati bocu s destiliranom vodom koja će nadomjestiti tekućinu koja je iscurila iz rashladnog sistema. Nikako nemojte ulijevati običnu vodu jer će ona prouzrokovati više štete nego koristi.
Na kraju je još potrebno naglasiti da se motor nikako ne smije polijevati bilo kakvim tekućinama kako bi se ohladio. Polijevanje vodom može prouzrokovati znatnu štetu, poput pucanja glave motora, što vam nikako nije u cilju. Svaki kvar na rashladnom sistemu mora biti otklonjen od strane profesionalca. Ako je kvar takav da se vožnja može nastaviti, naravno nakon što se motor ohladi, nikako ga se ne smije opterećivati i obavezno se mora pratiti nivo rashladne tekućine.
Ono što još treba napomenuti, a odnosi se na sve automobile s ugrađenom turbinom je važnost njezinog hlađenja. Naime, pri većim opterećenjima turbina poprima paklenu temperaturu i nikako se ne preporučuje gašenje automobila odmah nakon, primjerice, vožnje autocestom. Potrebno je pričekati nekoliko minuta kako bi se ista ohladila prirodnim putem i tek nakon toga ugasiti motor. Nadalje, bitno je spomenuti i pritisak u posudi za rashladnu tekućinu. Prilikom odvrtanja čepa na posudi nužno je pričekati neko vrijeme kako bi pritisak nestao ili se smanjio jer bi u protivnom moglo doći do ozbiljnih opeklina.
Kad su u pitanju kvarovi uzrokovani pregrijavanjem najčešći kvar je, naravno uz kvarove komponenti rashladnog sisitema, je kvar na brtvi glave motora. Iako sama brtva možda i nije toliko skupa, skup je posao mehaničara i činjenica da se najčešće prilikom zamjene brtve mora obratiti i glava motora što može stajati i do nekoliko stotina KM ovisno o obimu posla.