Na šta građani BiH najviše troše novac?
Kompanija Visa danas je u Sarajevu predstavila rezultate istraživanja o potrošačkim navikama u BiH, koje je pokazalo da mjesečno bh. građani oko 400 KM troše na hranu, 190 na komunalije, oko 90 na robu široke potrošnje, 50 na obrazovanje i 40 KM na račune za mobilni telefon.
Gotovo polovina potrošača u BiH koristi kartice, a 90 posto njih kaže da je zadovoljno tim načinom plaćanja. Istraživanje je tokom aprila i maja provela Međunarodna agencija za istraživanje Masmi, u kojem je učestvovalo 650 ispitanika.
– Kada je riječ o upravljanju ličnim budžetom polovina ispitanika rekla je da nikada ne bi štedjeli novac isključivo na hranu, ali oko 30 posto njih bi podjednako smanjilo troškove u nekoliko kategorija kao što su kupovina, komunalije, obrazovanje, uključujući i hranu – kazala je vođa projekta u Agenciji Masmi Sandra Panić.
Generalno, 80 posto ljudi hranu i piće kupuju u supermarketima i hipermarketima, dok 57 posto kupuje u manjim prodavnicama. Specijalizovane prodavnice odjeće i butici privlače više od 60 posto potrošača, dok se 53 posto odlučuje za kupovinu u tržnim centrima, a samo osam posto odjeću i obuću kupuje u outlet centrima.
– Istraživanje je pokazalo da online kupovina još nije tako popularna u BiH, a 73 posto onih koji kupuju online to čine dva-tri puta godišnje, a nekad i češće. Najviše kupuju garderobu i obuću (71 posto), tehničku opremu (31), dok 11 posto potrošača rezerviše smještaj i prevoz kad putuje, a isti procenat plaća komunalije – istakla je Panić.
Muškarci češće kupuju tehničku robu od žena (47 posto u poređenju s 12 posto). Kao glavne prednosti online kupovine ispitanici su naveli dostupnost brendova koje ne mogu naći u zemlji, te veći izbor i uštedu novca.
Visa menadžerica za BiH, Makedoniju, Albaniju i Kosovo Biljana Petruševska- Trajkovska naglasila je da iako je gotovina dominantno sredstvo plaćanja kako u zemlji, tako i u inostranstvu, da gotovo polovina potrošača u BiH koristi kartice. Tri mjesta na kojima se najčešće koristi gotovina su barovi i kafići (81 posto), restorani (77) i manje prodavnice (71 posto). Istraživanje je pokazalo da se u super i hipermarketima debitne kartice koriste podjednako učestalo kao i gotovina. Većina korisnika kartica potvrdila je da se osjeća potpuno komforno dok koristi karticu, dok je pet posto potrošača zabrinuto da može imati problem pri korištenju kartice na mjestima prodaje.
– Zahvaljujući Visa istraživanju došli smo do korisnih pokazatelja koje će nam pomoći da ostvarimo rast elektronskih plaćanja na čemu radimo zajedno s klijentima – bankama, kako u BiH, tako i na cijelom Balkanu – izjavila je Petruševska-Trajkovska.
Muškarci češće od žena koriste kartice prilikom plaćanja tehničke robe, odjeće, obuće kao i na benzinskim pumpama. Istraživanje je obuhvatilo i planove za putovanja ljudi iz BiH, te se došlo do rezultata da 57 posto građana putuje za vrijeme odmora, jedna trećina na odmoru ostane od sedam do devet dana, a samo pet posto duže ih ostane od dvije nedjelje.
Prosječan budžet varira od 400 do 600 KM po osobi. Većina građana putuje automobilom (79 posto). Dok su na odmoru turisti iz BiH najviše novca troše na hranu i restorane, u prosjeku 280, a izlaske i klubove 100 KM.
Najviše građana posjećuje zemlje regiona (75 posto), unutar BiH (13) i van regiona (12 posto). Omiljene destinacije u BiH su Sarajevo , Mostar, Bjelašnica, Jahorina, Plivska jezera i Jajce, a u regionu Hrvatska, Crna Gora, Makedonija i Srbija. Građani najčešće putuju u vlastitom aranžmanu, dok ih samo 15 posto koristi usluge turističkih agencija.
Visa Inc. je globalni platni sistem koji povezuje potrošače, kompanije, finansijske institucije i vlade u više od 200 zemalja i područja i pruža brza, sigurna i pouzdana elektronska plaćanja.