Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

“Wirtschaftswoche”: Od bosanskog klana drhti njemačka auto-industrija

autoindustrija

Klan oko bh. investotorske grupe Hastor namjerava da u srijedu preuzme kontrolu nad dobavljačem dijelova Grammar. Time se u opasnost dovodi ravnoteža odnosa u branši, piše Spiegel Online u članku pod nazivom: “Nova borba za vlast i moć u branši proizvođača auto-dijelova uzdrmala auto-industriju” ponovi piše o bosanskoj grupi Prevent na čijem čelu je bosanska porodica Hastor u kontekstu njegog pokušaja da preuzme kontrolu nad firmom Grammer u bavarskoj, koja je ključni proizvođač naslona za sjedišta, prenosi DW.

“Do sada su odnosi vlasti i moći u automobilskoj industriji bili cementirani. Nekolicina velikih proizvođača stajala je nasuprot mnoštva malih proizvođača auto- dijelova i diktirala im cijene i uslove isporuke. Proteklih godina je takav odnos promijenjen i to kada je Grupa Prevent zbog spora sa Volkswagenom prestala da isporučuje presvlake za sjedišta i kućišta za mjenjače i time zaustavila proizvodnju u VW-u.”

“Sada je bosanskohercegovačka poduzetnička porodica Hastor”, nastavlja Spiegel Online, izabrala novi cilj: Ona pod svoju kontrolu želi staviti bavarskog proizvođača dijelova Grammer. Sud Nuernberg-Fuerth je s tim u vezi dao dozvolu kineskom investitoru Ningbo Jifeng da uđe u borbu oko Grammera. Kinezi agiraju kao bijeli vitezovi i kao bedem i odbrana protiv Hastorovog klana. No, pravni spor ovim nije okončan, jer presuda nije pravosnažna.

U automobilskoj branši zvone zvona na uzbunu. Jer firma Grammer je glavni isporučilac naslona za glave za velike proizvođače automobila kao što su VW, Daimler i BMW. Ova firma iz bavarskog Amberga se i nogama i rukama otima i svom snagom protivi preuzimanju od strane Prevent-grupe.

Prethodno odmjeravanje snaga i borba između Preventa i VW-a, okončana nakon višesedmičnih pregovora, u branši je protumačena kao upozorenje. “Automobilska industrija želi da po svaku cijenu spriječi da se ovako nešto ponovi”, kaže Stefan Bratzel, koji vodi Centar za auto-moto menadžment u Bergisch-Gladbachu pored Kelna. Kako bi zakopao ratne sjekire, Volkswagen je u tadašnjem sporu sa Preventom, pristao da još najmanje 6 godina sarađuje sa ovom firmom. Zauzvrat je VW dobio dozvolu da traži drugog liferanta za kućišta za mjenjače”, piše Spiegel Online.

Kakve su namjere grupe Prevent sa bavarskim Grammerom

“Niko ne zna kakve namjere ima Hastorova grupa sa firmom Grammer”, nastavlja se u tekstu koji je objavio Spiegel Online.

“Bosanci su preko investment-firmi Cascade i Halog imali više od 20 posto udjela u proizvodnji naslona za glave i ruke i prednjeg naslona/pretinca za ruke između vozača i suvozača. “Cilj je povećati profitabilnost”, smatra jedan saradnik bosanske poslovne imperije i dodaje da “škripi” kada je u pitanju profit Grammera.

Operativna marža ove firme iznosila je 4,9 posto. Preventa smatra da time Grammer zaostaje za konkurencijom. Bavarci to odbacuju i upućuju na maržu konkurentskih firmi, koja, kako kažu, iznosi iznosi 4,7 posto. Familija Hastor bi u cilju povećanja profitabilnosti firme Grammer mogla primijeniti oštriji ton sa proizvođačima automobila oko cijena i uslova isporuke. Samo veliki proizvođači dijelova kao što su Bosch, Continental ili ZF Friedrichshafen mogu se oduprijeti pritisku snižavanja cijena. Mali “liferanti”, uglavnom specijalizirani na proizvodnju malih dijelova,  ne mogu i njihova zarada je manja.

Zato je za velike proizvođače automobila rizik da grupa Prevent preuzme formu poput Grammera, posebno ako se Prevent suprotstavi zahtjevima VW-a, Mercedesa ili BMW-a za formiranje cijena. Postoje i druge forma za proizvodnju naslona za sjedišta kao što su Adient, Faurecia i Lear, ali šefovi nabavke nisu u stanju da od njih poručuju tako veliku količinu. Osim toga je, kako kaže šef Nadzornog vijeća Klaus Probst, za naslone/pretince između vozača i suvozača firma Grammar jedini isporučilac.

Za odbranu od Preventa je šef Grammera Hartmut Mueller doveo kinesku firmu Ningbo Jifeng, koja ima 12 posto učešća u Grammeru i koja u srijedu treba da zaustavi prodor Preventa. Ishod pregovora je nepoznat”, piše Spiegel Online.

“Ko je klan od kojeg drhti njemačka auto-industrija?

Njemački list “Wirtschaftswoche” donosi poduži tekst  o “ustanicima sa Balkana” – familiji Hastor, koja je po navodima američkog magazina “Forbesa” sa 400 miliona dolara – najbogatija u BiH. List citira šefa Nadzornog vijeća firme Grammer Klausa Probsta koji kaže da “bi uspon familije Hastor mogao koštati budućnosti Grammar a možda i grupu Prevent”. U tekstu se opširno piše o familiji koja se ne pojavljuje u javnosti izuzev kada se u Sarajevu održava Filmski festival na koji dolaze Robert de Niro ili Bred Pitt. Njemački novinar se zaputio čak i u bosanska brda – u selo Hladila, gdje je 1950 rođen osnivač Prevent grupe Nijaz Hastor.

Ljudi iz sela, kao 77-godišnja Džefa Kadrić, su mu zahvalni jer je puno uradio za selo a njegova Zaklada stipendira 1.700 studenata, među njima i njenu unuku.”Srećom da postoje ljudi poput Nijaza. Bez njega ne bi imali ni vodu”. Slijedi detaljno priča o životnom putu osnivača grupe Preventa, o njegovoj ženi, sinovima i karijeri, o njihovom sporu sa VW-om i nemilosrdnom odnosu auto-koncerna prema proizvođačima autodijelova i konačno o najnovijem pokušaju Preventa da preuzme bavarskog proizvođača auto-dijelova i specijalistu za naslone na sjedištima – firmu Grammer, za koji bi se ishod mogao znati u srijedu (23.5.2017).

List Wirtschaftswoche se, kao i cijela Njemačka, pita: “Ko je klan od kojeg drhti njemačka auto-industrija? Ko je ta dinastija, koja se odvažila da vodeće industrijske koncerne i firme, izazove protiv sebe?  I šta joj je namjera? Spor oko Grammera daje nove dimenzije cijeloj priči oko Hastorovih i Preventa. Ukoliko Bosancima uspije da sprovedu svoje namjere onda bi to značilo trajnu promjenu etabliranih pravila koja od kako je svijeta i vijeka postoji u odnosima između proizvođača automobila i dobavljača dijelova, piše Wirtschaftswoche.