Kredit na kredit u Željeznicama RS, a štrajkačima – po piće
Radnici Željeznica RS nedavno su u Banjoj Luci održali proteste zbog neisplaćenih plata, a sudbina preko 3.000 uposlenika ovog preduzeća i dalje je neizvjesna.
Željeznice RS su i dalje u iznimno teškoj situaiciji, a prema analizi Svjetske banke skoro polovina zaposlenih su tehnološki višak.
“Smanjenje broja zaposlenih je planirano po osnovu primjene novog pravilnika o organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta. Najveći dio tih radnika biće penzionisan, s obzirom da ostvaruju pravo na starosnu penziju po Zakonu o penzijsko-invalidskom osiguranju, što usaglašavamo sa željezničkim sindikatima”, naveli su za Fokus.ba iz Željeznica RS (ŽRS).
Ovo preduzeće trenutno duguje 351 milion KM. Dugoročne obaveze su 134 miliona KM i sve se odnose na dugoročne kredite. Kratkoročne obaveze su 216 miliona KM, od čega 131 milion KM su obaveze prema Vladi RS.
Po svemu sudeći, morat će se nastaviti sa zaduživanjem kako bi preduzeće moglo nastaviti funkcionisati.
“Plan sanacije je u završnoj fazi pripreme a odnosi se na program restrukturisanja, koji je podržala Vlada RS, a podrazumijeva vlasničko, finansijsko i organizaciono restrukturisanje. Kroz finansijsko restrukturisanje ŽRS planiraju rješavanje obaveza prema Vladi putem konverzije istih u kapital. Paralelno, radi se na namjenskom kreditnom aranžmanu sa Svjetskom bankom za izmirivanje obaveza prema radnicima i Poreskoj upravi. Za dugoročne obaveze po kreditima u inostranstvu kroz plan restrukturisanja predviđeno je da iste preuzme Vlada RS. Ostale obaveze ŽRS će servisirati iz redovnih prihoda”, navode iz ovog preduzeća.
Dodatni problem za Željeznice RS jesu 240 aktivnih sudskih sporova po tužbi radnika i 60 drugih tužbi.
I dok će dugovi i u narednom periodu opterećivati ovo preduzeće, koje se ujedno nastavlja zaduživati, predsjednik RS-a Milorad Dodik je nedavno obišao radnike koji su štrajkovali u Banjoj Luci i odlučio im platiti po piće.