Dizelaši na udaru
Mnoge evropske države donose ili najavljuju strože zakone sa ciljem smanjenja zagađenja vazduha u gradovima, a na udaru su uglavnom vozila sa dizel motorima. Čini se da će novim zakonskim odredbama najviše biti pogođeni proizvođači premijum automobila, čija se prodaja u znatnoj mjeri oslanja upravo na modele sa dizel motorima.
Najnoviji podaci koje je objavio JATO Dynamics, pokazuju primjetan rast prodaje luksuznih vozila sa dizel motorima.
Tako, na primjer, više od 95% isporučenih Land Rovera i preko 80% prodatih Volvo automobila u Evropi u 2017. imaju dizel pogonske agregate.
Jaguarova prodaja u 2017. godini sastoji se od 90 odsto dizelaša, što predstavlja značajan rast u odnosu na 2016. kada se od ukupnog broja isporučenih vozila 81% odnosio na modele sa dizel motorima.
Kada je riječ o njemačkoj premijum trojci, gotovo 3 od 4 prodata BMW automobila u Evropi imaju dizel agregat ispod haube.
Trenutno učešće dizalaša u prodaji Mercedesa i Audija kreće se oko 70%, mada je u padu u poređenju sa 2016.
Sa druge strane, takozvani “mejnstrim” proizvođači nisu toliko oslonjeni na prodaju dizel vozila. Tako je svega 10% prodatih Toyota u Evropi u 2017. imalo dizel motore, dok je u slučaju britanskog Vauxhall taj broj tek nešto iznad 20 odsto.
U prosjeku, prodaja dizel automobila u Evropi smanjena je u dosadašnjem periodu godine u poređenju sa 2016.
U januaru i februaru 2017. od ukupnog broja isporučenih novih automobila na evropskom tržištu, 47% su bili dizelaši.
Iznad ovog prosjeka su, osim premijum brendova, i Peugeot, Volkswagen, Renault i Nissan. Ostali evropski proizvođači su ispod prosjeka, a većina je smanjila njihovo učešće u prodaji u 2017.
Tako je, na primjer, Toyota smanjila učešće dizelaša u prodaji za 9,7% u odnosu na 2016, Vauxhall za 9,1%, a Citroen za 8,9%.
“Većina prodatih automobila premijum proizvođača u 29 posmatranih evropskih zemalja u 2017. bili su dizelaši”, piše u izvještaju koji je objavio JATO.
Postavlja se pitanje koliko su najavljene zakonske regulative koje pogađaju dizel vozila, poput onih u Londonu i Parizu, ali i u nekim drugim zemljama i velikom gradovima u Evropi, prijetnja budućem rastu prodaje premijum automobilskih marki i šta će one tim povodom preduzeti?