Izmjene Zakona o državnoj službi nisu u skladu s Ustavom FBiH
Ustavni sud Federacije BiH donio je presudu u predmetu U-13/16, a na temelju zahtjeva koji je tom sudu uputio potpredsjednik FBiH Milan Dunović, kojom je utvrđeno da Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi u FBiH nije u suglasnosti s Ustavom FBiH.
Tim je zahtjevom problematizirano zakonsko rješenje prema kojem su rukovoditelji u državnoj službi ubuduće trebali biti vezani za mandatni period, pri čemu bi osobe koje su na tim pozicijama odranije bile raspoređene na drugo radno mjesto, te je u vezi s tim otvoreno i pitanje (de)politizacije javne uprave, te pravo na jednak pristup javnim službama i jednake uvjete rada, zajamčene Međunarodnim paktom o političkim i građanskim pravima i Međunarodnim paktom o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima, koji su inkorporirani u Ustav FBiH.
Odlučujući o tom zahtjevu, Ustavni sud FBiH je utvrdio da je prilikom donošenja osporenog zakona došlo do povrede/kršenja procedure (osporeni zakon donijet po hitnom postupku), kao i da u materijalnom pogledu nije suglasan s Ustavom FBiH, odnosno međunarodnim instrumentima za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda koji su sastavni dio ustavnopravnog poretka u FBiH.
Kako se u obrazloženju presude navodi, utvrđeno je da je zahtjev podnositelja u cijelosti osnovan, te da su u konkretnom slučaju organi i tijela vlasti Federacije BiH u proceduralnom smislu postupali suprotno odredbama poslovnika Predstavničkog i Doma naroda Parlamenta FBiH, odnosno da donošenje osporenog zakona po hitnom postupku nije u skladu s Ustavom FBiH.
Predsjednica Ustavnog suda FBiH Aleksandra Martinović ističe da je u pogledu materijalne nesuglasnosti s Ustavom FBiH, nedvojbeno utvrđeno da nije u skladu s Međunarodnim paktom o građanskim i političkim pravima selektivno propisivanje izuzetaka radnih mjesta koja po Zakonu o državnoj službi u FBiH čine sistem radnih mjesta državne uprave u FBiH.
Ustavni sud FBiH, nadalje, smatra da osporeno rješenje nije prihvatljivo i iz razloga što je Agencija za državnu službu na taj način marginalizirana i izostavljena iz procesa izgradnje profesionalne, politički neovisne, odgovorne i efikasne državne službe,“jer se Ustavom FBiH svakom građaninu jamče prava da bez ikakve diskriminacije po bilo kojem osnovu, uz opće uvjete jednakosti, ima jednak pristup državnoj službi“.
Istovremeno, stav Ustavnog suda FBiH je da bi primjenom osporenog propisa bio doveden u pitanje koncept državne službe u FBiH uspostavljen Zakonom o državnoj službi u FBiH, a utemeljen na važećim principima zakonitosti, transparentnosti i javnosti, odgovornosti, efikasnosti i ekonomičnosti, prefesionalnoj nepristrasnosti, te političkoj neovisnosti, kao i da bi primjenom osporenog zakona nastale štetne posljedice po budžet FBiH.
Presuda Ustavnog suda FBiH u ovom predmetu bit će objavljena u Službenim novinama Federacije BiH.