Vrgoč: Teatri trebaju vratiti važnost koju su imali i vratiti publiku
Specifičnost Evropske tetarske konvencije (ETC) je da smo vrlo različiti, dolazimo iz različitih zemalja, različitih kulturnih sredina, ali imamo isti cilj. A to je promovirati evropsku ideju u teatru – kaže u intervjuu za Fenu Dubravka Vrgoč, predsjednica Evropske teatarske konvencije čija skupština se održava ovih dana u Sarajevu.
Kako navodi Vrgoč želja ove teatarske asocijacije je da se kazališta povezuju i da bude puno veća mobilnost unutar same Evrope i šire.
– Konkretno radimo na promovisanju razmjena predstava,razmjena osoblja u teatru, što je, mislim, iznimno važno. Mislim da je jako važno da tehničar iz teatra u Gruziji ode u teatar u Berlinu – kaže Vrgoč.
Govoreći o budućnosti i potrebi koprodukcijskih projekata u teatru predsjednica ETC-a Vrgoč kaže da su koprodukcijski projekti između članica ETC-a iznimno važni ne samo zbog novaca, već i zbog mobilnosti.
– Važno je što u toj varijanti profitiraju i umjetnici i publika. Uzbudljivo je raditi s umjetnicima iz drugih zemalja. Uzbudljivo je raditi na različitim jezicima. S druge strane tu predstavu koja je koprodukcijska vidi publika i u jednoj i drugoj sredini – naglasila je.
Govoreći o aktivnostima Evropske konvencije teatara Vrgoč navodi da se unutar konvencije rade veliki projekti koji su projekti Konvencije i za koje dobiju sredstava iz Evropske komisije.
U okviru tih programa, kako pojašnjava, teatri su se povezivali po tekstovima i predstavama za djecu mlade, po predstavama koje su govorile o ljudima starije dobi.
Tako je trenutno u toku realizacija projekta Evropski kazališni laboratorij kojem je svrha e uključivanje i korištenje resursa novih tehnologija u dovođenju i približavanju europskih teatara publici.
Govoreći o finansiranju teatra u Evropi Vrgoč kaže da su tu različite situacije i da finansiranje zavisi od ekonomskog razvoja zemlje.
– Prema svim statističkim podacima najviše se izdvaja za teatre u Njemačkoj i oni su najbolje budžetirani. U nekim zemljama se teatri budžetiraju dijelom sami i moraju zaraditi 20 posto vlastitih prohoda. Primjera radi, teatri u Oslu moraju puno više izdvajati samo za produkciju nego što izdvaja primjera radi Hrvatsko narodno kazalište. Mi imamo program koji je subvencioniran od države 51 posto i 49 posto od grada – kaže Vrgoč.
Kako ističe, trenutno najveći problem kojim se Konvencija bavi je problem publike i njeno odlaženje iz teatra.
– Publike nema zbog gubitka interesa za kulturne sadržaje, nedostataka vremena, novca te zbog nedostatka informacija. ETC se jako bavi s time kako vratiti publiku u teatar. I ne samo vratiti publiku nego i na koji način privući u teatre ono što mi zovemo „ne publika“, a to su oni koji nikad nisu bili u teatru – kaže Vrgoč.
Dubravka Vrgoč, koja je treći mandat predsjednica ETC-a, kaže da je prilično entijuzastična i da smatra da se može mnogo toga u teatru promijeniti. Prije svega svijest o važnosti teatra.
– Teatar je izgubio onu funkciju koju je imao prije nekih dvadeset godina, kada je bilo važno ići u teatar, kad se moralo u školama ići u teatar, kada se o teatru govorilo. To se nekako sa svim ovim zbivanjima koje smo posebno mi u regiji prošli pogubilo. Mislim da je iznimno važno vratiti tu važnost teatra, staviti ga u centar da se možemo pohvaliti da idemo u kazalište. Da nam je kazalište nešto dalo, da je kazalište reagiralo na ono što živimo. Tetar treba naći svoju pravu mjeru, odrediti se prema društvu u kojem nastaje i podignuti ljestvicu. Mi smo u međuvremenu zbog svega što smo doživjeli izgubili neke moralne vertikale. Kazalište nam ih mora ponovno usaditi. Ima veliku šansu i samo je na nama da je iskoristimo – kaže u razgovoru za Fenu Dubravka Vrgoč, predsjednica Evropske teatarske konvencije.
Evropska teatarske konvencija (ETC) osnovana u Parizu 1988. godine je mreža europskih nacionalnih teatara koju čine 40 teatara članova iz 20 zemalja.
ETC promoviše europski teatar kao vitalnu društvenu platformu za dijalog, demokratiju i interakciju koja se uključuje u današnju raznoliku publiku i društva u tranziciji. ETC potiče društveni angažman, inkluziju teatra koji donose europsko kulturološko, jezičko i društveno nasljeđe svim publikama i zajednicama.
Riječ je o najznačajnijoj i najbrojnijoj evropskoj organizaciji koja okuplja institucionalna kazališta iz gotovo svih dijelova Europe.
Dubravka Vrgoč koja je trenutno na poziciji direktorice Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu po treći je puta na funkciji predsjednice Europske teatarske konvencije (ETC) .
Dubravka Vrgoč rođena je 1961. u Požegi. Diplomirala na studiju dramaturgije i svjetske književnosti na Akademiji za kazalište, film i televiziju i Filozofskom fakultetu u Zagrebu.
Prije NHK obavljala dužnost direktorice Zagrebačkog kazališta mladih.