BiH: Za glas 50 KM, vreća brašna ili 10 litara ulja
Međunarodni posmatrači saglasni su da je kupovina glasova problem izbora širom svijeta. Ipak, ta praksa je naročito aktuelna u BiH, piše Radio slobodna Evropa.
Kako navode, glasači u Bosni i Hercegovini su čak počeli da se online reklamiraju u cilju prodaje svojih glasova.
Takva reklama pojavila se na sajtu olx.ba – jednom od najpopularnijih sajtova za kupovinu i prodaju proizvoda u Bosni – tokom posljednje dvije sedmice pred lokalne izbore u nedelju.
Čovjek svoj glas prodaje za 50 konvertabilnih maraka, što je oko 25 eura.
“Političare ionako ne interesuje narod. Ukoliko prodamo svoj glas barem ćemo nešto dobiti za sebe“, kaže muškarac koji je želio da ostane anoniman.
Prema njegovim riječima, glas se može kupiti za 50 konvertabilnih maraka.
“Neki traže više. Jedna osoba me je pozvala i rekla mi da će mi dati 100 maraka ukoliko fotografišem glasački listić i pošaljem ga na određeni broj“, navodi „prodavac“.
Druga osoba koja prodaje glas u BiH, a koja je takođe željela da ostane anonimna umjesto da se suoči sa mogućom petogodišnjom kaznom zbog ilegalne aktivnosti, kaže za Radio slobodna Evropa da joj je prišao kandidat iz Istočnog Sarajeva koji je ponudio 25 eura za glas.
“Znam da bi u ruralnim područjima ljudi prodali svoj glas za vreću brašna, deset litara ulja za kuhanje ili deset kilograma šećera. Vidio sam to svojim očima“, ističe ta osoba.
Više od 3,3 miliona ljudi sposobno je da glasa u BiH.
Thomas Rainer, portparol dela OEBS-a koji se bavi posmatranjem izbornih procesa kaže da je njegova organizacija čula navode i prikupila dokaze o kupovini glasova u 57 zemalja.
“Kupovina glasova je problem koji sam sebe jača u nekim mjestima. Tamo gdje je to ustaljena praksa uglavnom imate više faktora – ekonomski, nedostatak povjerenja u izborni sistem – pa glasači misle da je to šta daju manje vrijedno od onoga koliko im plate“, kaže Rainer.
Osim toga, kako navodi, ukoliko su ljudi svjesni da postoji kupovina i prodaja glasova, to opet snižava povjerenje u izborni sistem zbog čega i oni preispituju vrijednost svog glasa.
Muškarac iz Sarajeva za Radio slobodna Evropa kaže da je od “daljeg rođaka“ čuo kako da kontaktira kupca iz jedne od stranaka koje nude keš za glas. Nakon što je pristao da proda glas na dan izbora sastao se za ženom ispred glasačkog mjesta u sarajevskoj opštini Novi Grad.
„Dala mi je instrukcije kako da glasam i rekla mi da ću dobiti novac sedam dana nakon izbora. Dala mi je parče papira sa imenima koje treba da zaokružim u slučaju da zaboravim“, kaže on.
Kako navodi, plaćen je tek nakon što ih je dva mjeseca jurio da mu daju novac koji su mu obećali.
“Nemam pojma kako su bili sigurni da sam glasao za njih. Nakon izbora kada sam prvi put otišao da pitam za novac u sedište stranke izvukli su spisak od oko 150 ljudi iz moje opštine i našli moje ime. Vidio sam da je moje ime prije toga bilo obilježeno zelenim markerom. Oni koji su plaćeni, a nisu glasali za njihovu stranku obilježeni su crvenim markerom“, navodi on.
Raimer kaže da postoje različiti sistemi potvrđivanja da li je onaj koji prodaje glas zaista glasao za onoga koji mu plaća.
“Imate slučajeve gde su listići već obilježeni za njih, tako da bi sam pokušaj da se promijeni glas označio nevažeći listić“, objašnjava on.
Osim toga, tu je metod potvrđivanja fotografisanjem zbog čega su neke zemlje zabranile kamere na izbornom mjestu.
Takođe, tu je i posebna tehnika koja se koristi u mjestima na kojima protivnička strana ima snažnu podršku.
“To je ne glasanje prema registraciji. Stranke plate glasačima da im daju papir za registraciju glasova na izborni dan. Time oduzimaju glas za koji su sigurni da će ići protivniku“, kaže Rainer.
Prodavci glasova za Radio slobodna Evropa kažu da se plaše optužnica ukoliko bi javno pričali u medijima o praksi kupovine i prodaje glasova.
“Nikada nisam imao strahova (o samoj šemi), a nije ni političar koji je na čelu partije“, navodi jedan od njih.