Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Kako stati ukraj automafiji u BiH?!

automafija

Najveći problem u istragama slučajeva organizovanog kriminala krađe automobila jeste pitanje policijske nadležnosti na različitim područjima Bosne i Hercegovine, navodi šef Odsjeka za imovinske delikte Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo (MUP KS) Milan Božić.

U intervjuu za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH), Božić pojašnjava da počinioci u Sarajevu samo ukradu automobil, koji zatim odvezu na drugu lokaciju, na području Republike Srpske (RS) ili Distrikta Brčko, gdje MUP KS-a nema nadležnost i gdje vozilo bude preprodato ili rastavljeno.

“Logično je onda da se u priču uključi Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA), Granična policija i ostale agencije. U prilog samoj radnji krađe ide i položaj Sarajeva i niz drugih činjenica, poput broja stanovnika, veličine grada i ostalog. Nijedan veći grad nije imun na problem auto-kriminala. Kako kažu ljudi, u principu svako gleda svoju avliju”, napominje Božić.

Od početka ove godine do 20. septembra, prema Božiću, na području Sarajeva prijavljena je krađa preko 450 vozila.

Krađa automobila u okviru organizovanog kriminala se u Sarajevu prvi put, kako kaže Božić, na takav način tretirala 2006. godine, jer se do tada policija bavila pojedinačnim slučajevima.

U godinama prije 2006., objašnjava Božić, uhvaćeni počinioci često su dobivali uslovne kazne zatvora, te su neki od njih kasnije postali osobe koje se “povezuju s organizovanim kriminalnom”.

“Nama nisu nepoznati ljudi koji rade ovo. Međutim, te ljude, odnosno djela za koja se terete, treba kvalitetno zadokumentovati, da imate jake argumente i dokaze. Svaka organizovana grupa koja se bavi ovim djelima ima sami vrh, potom direktne izvršioce, osobe koje osiguravaju mjesto za skrivanje ukradenih vozila, zatim osobe koje pripremaju krivotvorenu dokumentaciju, odnosno rade prepravke na broju motora, šasije, pa osobe koje su zadužene za prebacivanje tih vozila na neke druge teritorije, pa čak i u susjedne zemlje, bilo da je u pitanju Hrvatska, Srbija ili Crna Gora. Na samom kraju imate krajnjeg kupca za tako nešto”, pojašnjava šef Odsjeka za imovinske delikte MUP-a KS-a.

Dijelovi automobila na sedam lokacija

U posljednje vrijeme, prema Božiću, manji broj cijelih vozila prebacuje se na teritoriju susjednih država, a sve više se automobili rastavljaju i prodaju u dijelovima, bilo u BiH ili regionu.

Da se vozila rastavljaju i preprodaju na takav način, dodaje Božić, potvrđuje i činjenica da je u policijskoj akciji izvedenoj prije dvije godine na Sokocu – kada su pretresi obavljeni na sedam lokaliteta – pronađeni dijelovi koji su skinuti sa 80 ukradenih vozila. Dijelovi skinuti sa istih vozila su nalaženi i u Zvorniku, kaže on.

S obzirom na to da većina ovih slučajeva ima obilježja organizovanog kriminala, kako kaže Božić, dokumentovanje djela i grupa podrazumijeva i duži vremenski period rada na istragama, koje u posljednje vrijeme postaju i opasnije.

U proteklih godinu i po, prema Božiću, u 13 slučajeva je zabilježeno da počinioci krađe automobila pucaju ili vozilom nasrću na policajce ili građane.

“U poslijednje vrijeme se pojavljivao veći broj maskiranih osoba u ‘fantomkama’, naoružanih dugim i kratkim cijevima, koje su pri izvršenju djela ispoljavale brutalnost”, kaže Božić.

Takav slučaj, napominje Božić, desio se početkom augusta u blizini “Termalne rivijere” na Ilidži.

Došlo je do pucnjave između policije i počinilaca pri pokušaju krađe vozila BMW. Prilikom pokušaja hapšenja, trojica osumnjičenih su pucali na policiju, nakon čega su policajci uzvratili paljbu i ranili jednog od njih.

Tada su uhapšeni Njegoslav Milinković i Bojan Košarac, koji su predati Tužilaštvu BiH, dok je povrijeđeni Sava Petričević nakon dvadesetak dana preminuo u Kliničkom centru Koševo. Državno tužilaštvo je Milinkovića i Košarca, koji se nalaze u pritvoru, optužilo za organizovani kriminal krijumčarenja, teške krađe i napada na službenu osobu.

Nepažnja, prevara osiguranja i neprijavljivanje problema

Određeni broj ukradenih automobila u Sarajevu, prema Božiću, odnosi se i na osobe koje fingiraju krađu samo kako bi naplatile osiguranje, a među takvima ima i ljudi iz dijaspore, koji djelo prijave tokom odmora u BiH.

Božić kaže da je ove godine u većem broju slučajeva do krađa dolazilo i zbog nepažnje vozača.

“U ovoj godini, blizu 100 vozila je ukradeno na način da vozač ostavi automobil pred trgovinom ili kafićem, s motorom u pogonu ili ključem u bravi. Otvore se vrata, pojača se muzika, pa on uđe u objekat ili ode da malo popriča s društvom, a kada se vrati – nema auta. Za takvu krađu ne treba biti pripadnikom organizovane grupe, već je dovoljno samo da se zna ubaciti u brzinu i voziti. Na takve stvari vozači moraju obratiti pažnju, a tih stotinjak ili malo manje slučajeva, dodatno bi smanjilo ukupan broj ukradenih vozila”, naglašava šef Odsjeka za imovinske delikte MUP-a KS-a.

Građane Sarajeva Božić poziva da prijavljuju krađe vozila, te da ne pokušavaju sami da plate počiniocima za povrat automobila.

“Poražavajuća je činjenica što je većina ljudi sebi dozvolila da sama traži auto, pa je na kraju ostala i bez novca koji je bila spremna dati na ime povrata i bez vozila. U psihi čovjeka je da bude nestrpljiv te kada mu se ukrade automobil, u svom tom impulsu i takvom stanju, ljudi prave nepromišljene poteze, koji ih kasnije dodatno koštaju”, kaže on.

Od ukupno oko 450 ukradenih vozila, objašnjava Božić, približno 15 posto otpada na starije modele, koje je lakše otuđiti, a koji se kasnije najčešće koriste za izvršenje drugih zločina. Zbog toga, Božić preporučuje ugradnju bilo kakve zaštite na vozilo.

“Statistički se pokazalo da je bilo kakva zaštita u automobilu dobra. Postoji popriličan broj pokušaja krađe vozila a nisu ukradena zbog zaštite koja nije mogla biti provaljena”, tvrdi Božić.

Broj ukradenih automobila u Kantonu Sarajevo, prema Božiću, u kontinuiranom je opadanju, što je rezultat akcija i istraga.

“Od početka ove godine prijavljeno je 456 otuđenih vozila. Ako gledamo period od prvih devet mjeseci prošle godine – kada je prijavljeno 505 krađa – primjetno je smanjenje. U prvih 20 dana septembra prijavljeno je sedam krađa automobila, kao i motocikala, dok smo u istom mjesecu prošle godine evidentirali 65 takvih djela. Također, 2015. godine je ukupno zabilježeno 100 vozila manje u odnosu na 2014., što znači da postiji kontinuitet u smanjenju, a to je rezultat rada”, zaključuje Božić.