U ruralnim sredinama BiH 70 posto funkcionalno nepismenog stanovništva
Bosna i Hercegovina 8. septembar, Međunarodni dan pismenosti, dočekuje sa 89.794, odnosno 2,82 odsto nepismenog stanovništva i 36,2 odsto kompjuterski pismenog stanovništva, što je po mišljenju mnogih poražavajući podatak.
UNESCO, organizacija koja je 1965. pokrenula ovu inicijativu, navodi kako je pismenost temeljno ljudsko pravo kao i temelj za cjeloživotno učenje. Prema podacima Instituta za statistiku UNESCO-a, 758 miliona odraslih ljudi u svijetu i dalje je nepismeno, od čega su čak dvije trećine žene.
Kako bi BiH bila u mogućnosti da prati standarde EU i savremenog svijeta, neophodna je reforma svih nivoa obrazovanja, a kako bi se obezbijedila pismenost koja ne znači samo sposobnost čitanja i pisanja, naveli su iz Ministarstva civilnih poslava BiH povodom 8. septembra.
Iako se radi na podizanju svijesti o još uvijek prisutnom problemu nepismenosti i promoviranju programa naknadnog sticanja osnovnog obrazovanja odraslih, iz Ministarstva konstatuju da još uvijek postoji nezainteresovanost određene populacije za opismenjavanje kao što su pripadnici treće životne dobi i žene domaćice u ruralnim sredinama.
Iz Udruženja “Heroji svakodnevnice” koje je prije dvije godine nastalo kao produkt projekta “Podrška obrazovanju odraslih” usmjerenog na naknadno sticanje osnovnog obrazovanja, ocjenjuju da prepoznavanje slova i njihovo korištenje u današnje vrijeme nije dovoljno da bi se neko smatrao pismenim.
“Prema podacima popisa stanovništva iz 2013. godine u BiH 2,82 odsto stanovništva je nepismeno. Govorimo o elementarnoj pismenosti, koja podrazumijeva da osoba zna napisati prostu rečenicu. Kada govorimo o funkcionalnoj pismenosti, u BiH ima oko jedna trećina funkcionalno nepismenog stanovništva, a u ruralnim sredinama taj broj raste do 70 posto. Funkcionalna pismenost podrazumijeva da osoba zna popuniti ugovor, formular, da se služi internetom, telefonom te da je aktivan tražilac posla. Kada govorimo o brojci od 2,82 posto, samo radi poređenja, u Hrvatskoj je broj nepismenih 0,8 posto, u Srbiji 1,96, a u Crnoj Gori 1,5 posto, a prema UNESCO-vim podacima, u jednoj državi broj nepismenih ne može da prelazi više od 0,2 posto”, navela je Sanela Kulović, predsjednica ovog udruženja.
Ona je u razgovoru za AA istakla da je glavni cilj udruženja promovisanje obrazovanja odraslih, cjeloživotnog učenja i jačanje svijesti o potrebi te vrste obrazovanja.
“Cilj je da građanstvo uključimo što više u aktivnost učenja, ali ne samo u formalno učenje, ne može se učiti samo formalno i nije ograničeno samo na mlađu dob, nego postoje razne neformalne edukacije i vrlo je važno napomenuti da je učenje korisno svim životnim dobima”, kazala je Kulenović.
Istakla je da rezultati kampanje “Heroji svakodnevnice”, ukazuju na to da dolazi do povećanog broja polaznika u naknadnom obrazovanju, a samim tim i na potrebu unapređenja ove obrazovne oblasti.
U okviru projekta “Podrška obrazovanju odraslih” kojeg u ime njemačke vlade u Bosni i Hercegovini već petu godinu implementira Njemačko društvo za međunarodnu saradnju (GIZ) s partnerima i danas će biti organizovani info-štandovi u Sarajevu, Kaknju, Banjoj Luci, Zenici, Mrkonjić-Gradu, a svojevrsna poruka projekta prema organizatorima je da se ne treba stidjeti nepismenosti, već treba raditi na opismenjavanju i nepismene osobe uključiti u sistem obrazovanja.
Azra Ramić, stručni savjetnik u GIZ projektu “Podrška obrazovanju odraslih”, podatak o stopi pismenosti smatra strahovitim, ali ističe da se i sama definicija pismenosti posljednjih godina promijenila te da se trenutno najviše govori o funkcionalnoj nepismenosti.
“U sklopu naše kampanje govorimo o nepismenosti u smislu nezavršavanja osnovne škole. Mi se uklapamo u sistem formalnog obrazovanja i hoćemo da kažemo da svi oni koji završe osnovno obrazovanje zapravo mogu time otvoriti svoja vrata i da idu dalje u srednje škole, jer je zapravo cilj svih učesnika zapošljivost. U današnje vrijeme je zaista teško naći posao s završenim fakultetom, a kamoli bez završene osnovne škole. Zapošljivost se povećava sticanjem određene stručne spreme, a to počinje osnovnim obrazovanjem”, kazala je Ramić.
Podatak o stopi nepismenosti nazvao je poražavajućim, koji nas kao društvo obavezuje da se trebaju poduzeti određene mjere kako bismo naredni popis stanovništva dočekali spremni.