Većina Engleza vidi prednosti u članstvu svoje zemlje u EU-u
Bicikl marke Brompton je skopljen, odnosno rasklopljen za manje od 10 sekundi. To nam demonstrira djelatnik tvornice Nick Charlier pred ulazom u novi pogon ove tvrtke na zapadnom rubu Londona.
Ovdje s tekuće vrpce izađe 50.000 sklopivih bicikala godišnje. Londonske ulice su nezamislive bez bicikala marke Brompton, ali i EU je važno tržište, tržište koje raste, kaže šef tvrtke Will Butler-Adams dok nas vodi kroz proizvodnu halu: “Mi oko 35 posto naših bicikala izvozimo u druge članice EU-a. I naravno da je to veliki potencijal za ekspanziju.”
Prednosti članstva u Uniji
Zajedničko tržište olakšava izvoz, dodaje, propisi su svugdje isti i on može tražiti radnike u cijeloj Europi. Ukratko, za našu tvrtku, rezimira ovaj 42-godišnjak, gledano iz perspektive poduzetnika, izvrsno je što je Velika Britanija članica Europske unije. I njega, naravno, ponekad živcira europska papirologija, ali nagrada za to je pristup ogromnom tržištu. Brexit, njegova je poruka, ne bi bila baš katastrofa, ali bi bio glup potez.
No, menadžer Bromtona zna iz žučnih rasprava sa svojim prijateljima da predstojeći referendum budi velike emocije – na obje strane: “Za mnoge je ljude to vrlo sporna i emocionalna tema.”
Studenti vole Europu
Mnogi studenti u Londonu se biciklom voze – bolje rečeno – njima jure na fakultet, ali rijetko sklopivim biciklima. Kao i većina poduzetnika, tako je i većina građana Londona i većina mladih za ostanak u EU-u. Jedan od njih je i 19-godišnji Elliot. “Ja mislim da bismo mi u svakom slučaju trebali ostati u Europskoj uniji. Mislim da je to jako važno”, kaže.
U pauzi između dva predavanja jede svoju pizzu. On studira na uglednom londonskom University Collegeu filozofiju i smatra da je jako dobro to što postoji mogućnost studiranja i rada na europskom kontinentu. On bi osobno rado nekoliko godina proveo u Berlinu.
To bi, boji se Elliot, moglo postati teže ako bi doista došlo do Brexita. I njegova djevojka India, koja studira arheologiju, namjerava glasati za ostanak Britanije u EU-u. Ovoj 21-godišnjakinji se sviđa što je London priljevom velikog broja doseljenika iz EU-a postao šarolikiji. Od drugih kultura Englezi mogu, vjeruje ona, još puno toga naučiti.
Poznavati argumente za i protiv
Neprofitna organizacija “Bite the Ballot” priprema mlade birače za referendum. U njezin rad je angažiran i 24-godišnji Joshua. “Trenutno je cilj naše velike kampanje kao prvo registrirati mlade ljude, a kao drugo, osigurati da raspolažu s dovoljno informacija kako bi donijeli utemeljenu odluku.” Oni bi, zaključuje, trebali poznavati argumente za i protiv Brexita te 23. lipnja u svakom slučaju izaći na referendum.