Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

I to je moguće

Ugašena firma dio konzorcija koji u ime države ubire milione u BiH?!

forto
Foto: D.B./ Fokus.ba

Fokus donosi nove informacije o potencijalnoj aferi koju istražuje Tužilaštvo: homologacija i certificiranje vozila

Vrlo unosan posao homologacije i certificiranja vozila u Bosni i Hercegovini, koji na godišnjem nivou privatnim firmama odabranim za ove poslove donosi milione, i početkom 2025. godine, odnosno momenta pisanja ovog teksta radi konzorcij u sastavu Centar motor d.o.o. Široki Brijeg, Centar za automobilsko inženjerstvo Banja Luka, Informacioni inženjering Sirius 2010 Banja Luka i Centar za cestovni promet Sarajevo.

Ta se informacije može pronaći na stranici homologacija.gov.ba, zvaničnoj stranici koja je sačinjena za ovu vrstu javnih administrativnih poslova.

Sirius i Nimbus

Ovo je samo po sebi svojevrstan skandal, budući da je firma Sirius 2010 nepostojeći subjekt, jer je ugašena prije sedam mjeseci kada je dospjela na američku crnu listu.

Prema obrazloženju Ureda za kontrolu imovine stranaca (OFAC) Ministarstva finansija SAD bila je dio mreže subjekata koji predstavljaju glavne izvore prihoda predsjednika RS Milorada Dodika i njegove porodice.

Mjesec kasnije Sirius 2010 je istupio iz projekta digitalizacije, također pod ingerencijom Ministarstva prometa i komunikacija BiH, nakon čega je druga firma iz toga konzorcija, OIV Zagreb, preuzela dalju realizaciju ugovora. A onda je ugašen.

Dodik i Nimbus

Sredinom decembra 2024. je I firma Nimbus Innovations koja je formiana nakon gašenja Siriusa, također stavljena na američku crnu listu.

-Nakon Siriusovog sankcionisanja Nimbus je formalno osnovan na istoj adresi kao i Sirius i javno je najavljeno da će preuzeti svu Siriusovu imovinu, operacije i obaveze. Nimbus je također zadržao upravljanje Siriusom i vlasništvo je istog pojedinca. Uprkos promjeni imena, Igor Dodik je imao kontrolu nad direktorom Nimbusa, koji mu je dostavljao poslovne informacije i tražio odobrenje za poslovne odluke – navedeno je u obrazloženju OFAC-ove odluke.

No, uprkos svim ovim informacijama o Siriusu i Nimbusu iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH se još ne oglašavaju po pitanju poslova homologacije i certificiranja vozila. Fokus se ovom ministarstvu obratio zvaničnim upitom, ali do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovor na naša pitanja.

Fortin akt

Fokus je došao u posjed akta od 17. septembra 2024. kojeg potpisuje ministar Edin Forto u kojem se Centra za automobilsko inženjerstvo Banja Luka traži izjašnjenje o sposobnosti realizacije ugovora o obavljanju administrativnih poslova upravo iz razloga što je Sirius završio na američkoj crnoj listi. No, daljeg epiloga, prema dostupnim informacijama, nije bilo.

Nenad Grković, član komisija za saobraćaj i komunikacije kao i za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, kazao je za Fokus da je prema njegovim informacijama Tužilaštvo BiH pokrenulo istraga u predmetu “homologacija i certificiranje vozila”.

Akt Edina Forte o Siriusu

Iz Tužilaštva BiH sun a upit Fokusa odgovorili da je predmet u radu, te da će, kada bude donesena tužiteljska odluka, javnost biti informirana.

Podsjetimo, državni revizori su prošle godine sačinili izvještaj u kojem su ustanovili teške porpuste i nezakonitosti u ovoj oblasti. Ustanovili su da Ministarstvo prometa i komunikacija uopće ne raspolaže podacima o prihodima iz ovih javnih poslova koje se mjere u desetinama miliona KM. Kako smo objavili, firmama bliskim HDZ-u i SNSD-u godinama su odlazili novci uprkos presudi Suda BiH. Najviše nezakonitosti, ustanovili su revizori, počinjeno za vrijeme Vojina Mitrovića kao ministra prometa i komunikacija BiH.

– Oni to rade totalno bespravno. Praktično, od 2009. jedna te ista grupa ljudi to radi. Ja sam član obje komisije i kada sam pitao zbog čega se nije poštovao pravilnik, sekretar Ministarstva Igor Pejić mi je rekao da su oni koji su taj pravilnik pisali njega praktično sebi prilagodili. Ogromna su tu sredstva a država tu nema nikakvu kontrolu. Niko ne zna kako se te cijene formiraju, te koliko pare obrće. Država dobija vrlo vrlo malo. Revizori su uspjeli samo jednu godinu izračunati koliko miliona se tu slijeva – kazao nam je Grković.

Inače, ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto zajedno sa sekretarom Pejićem i drugim službenicima bio je 3. juna prošle godine na saslušanju Komisije za borbu protiv korupcije na kojem je istaknuto da je za 10 godina privatnicima otiplo više od 150 miliona KM, a da je od toga dobijala tek “mrvice”.

Šta je radio Mitrović

Treba podsjetiti da je 2012. godini došlo do poništenja javnog konkursa za homologaciju i certificiranje vozila, ali uprkos tome, pa čak i presudi Suda BiH iz 2015., do kraja 2021. godine nije raskinut ugovor s konzorcijem u sastavu AD EIB Internationale PJ „Centar za motorna vozila Banja Luka – Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo – Centar motor Široki Brijeg koji su više od decenije ubirali milione iz oblasti homologacije i certificiranja vozila.

U mandatu Vojina Mitrovića na čelu ministarstva, tačnije 2022. godine izabran je konzorcij kojeg smo spomenuli na početku teksta u kojem je i Sirius 2010., međutim Ministarstva tada nije dobilo mišljenje Pravobranilaštva BiH da ovaj ugovor može zaključiti. Štaviše, od MInistarstva se tražilo da ponovi postupak odabria firmi. No, to nije nikada učinjeno.

-Mi smo dobili obećanje od Ministarstva na čelu s ministrom Fortom da će napraviti novi pravilnik i raspisati novi konkuirs, ali ništa od toga nije urađeno – rekao nam je Grković.

U prijavi koju je Automotive centar za vozila Sarajevo predao Komisiji za borbu protiv korupcije navedene su brojne nezakonitosti počinjene od 2009. do 2023. godine, kako tokom samih procesa odabira konzorcija za homologaciju i certificiranje vozila, tako i iz kasnijih žalbenih procesa.

Iz ove prijave, koja je u posjedu Fokusa, vidljivo je na koji način su institucije praktično stale u odbranu počinjene korupcije i nezakonitosti u ovoj oblasti. Za nadati se da će drukčiji epilog uslijediti u postupku kojeg vodi Tužilaštvo BiH.