Monitoring troškova
SNSD i SDA najviše novca potrošili na oglašavanje u medijima
Transparency International u BiH predstavio rezultate monitoringa troškova izborne kampanje
Političke stranke su do 1. oktobra 2024. potrošile oko 10,8 miliona KM na bilborde, reklame u medijima (televizija i štampani mediji), oglase kompanije Meta i predizborne skupove, navodi se u rezultatima monitoringa troškova izborne kampanje Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini (TI BiH).
Najveće iznose potrošio je SNSD (1,6 miliona KM), slijede SDA (1,3 miliona KM), SDP BiH (1 milion KM), PDP (713 hiljada KM) i HDZ (643 hiljade KM). Najviše je potrošeno na oglašavanje na bilbordima (oko 6,2 miliona), zatim na predizborne skupove (2,6 miliona) dok vrijednost oglašavanja u najvećim medijima iznosi 1,6 miliona KM. Dodatno, prema podacima kompanije Meta, na online oglase preko Facebooka, Instagrama, i Whatsappa potrošeno je 254.000 KM do sada, piše TI BiH.
U saopštenju objavljenom danas TI BiH ističe da ovi iznosi predstavljaju samo dio troškova, jer nisu uključeni troškovi oglašavanja i predizbornih skupova u finišu izborne kampanje, kao ni drugi oblici oglašavanja koje nije moguće procijeniti, poput troškova Google oglasa, za koje ne postoje otvoreni podaci.
Stranke su po novim odredbama Izbornog zakona, podsjeća TI BiH, bile dužne da sva sredstva za finansiranje kampanje prometuju preko posebnog računa, a tri dana prije dana održavanja izbora podnesu CIK-u konačan izvještaj о svim transakcijama sa tog računa, koji uključuje i izvore finansiranja.
TI BiH podsjeća i da je ranije ukazivao da su stranke prethodnih godina prijavljivali znatno manje troškove kampanje od onih koji se utvrde na terenu, jer većina nije imala legalne izvore kojima su mogla opravdati milionske iznose.
Istaknuto je i da su posmatrači TI BiH u posljednja tri mjeseca zabilježili više od 2.570 primjera koji se mogu okarakterisati kao korištenje javnih resursa za izbornu kampanju ili se radi o direktnom kršenju izbornog zakonodavstva. Nadležnim institucijama podnesene su 123 prijave a Centralna izborna komisija je po prijavama TI BiH do sada izrekla 18 sankcija u iznosu od 115.500 KM. Ove kazne se, ističe TI BiH, u najvećoj mjeri odnose na preuranjenu kampanju, po dijelu prijava još uvijek nije postupano, dok i dalje nekažnjeno prolaze brojni slučajevi zloupotreba javnih resursa.
TI BiH piše da je već ukazivao na brojne primjere indirektne kupovine glasova kroz podjelu jednokratnih subvencija, kroz koje je u posljednja tri mjeseca podijeljeno oko 60 miliona maraka sa svih nivoa vlasti. Ipak, dodaje TI BiH, CIK je zauzeo stav da sva jednokratna davanja pred izbore za koja vlast tvrdi da je planirana budžetom ne predstavljaju zloupotrebu javnih resursa tako da su brojne prijave TI BiH odbačene. Podsjetili su da u samoj kampanji Vlada Brčko Distrikta izdvaja jednokratnu pomoć svim penzionerima od 100 KM, dok je Vlada HNK jednokratno dala po 1.000 KM za 5.700 budžetskih korisnika. Predsjednik RS je u samoj kampanji podijelio 56 ugovora o dodjeli sitne stoke povratnicima u USK, dok je Vlada ZDK izdvojila jednokratno po 200 KM za preko 8.100 budžetskih korisnika.
Dodaje se da je CIK do sada primio ukupno 140 prijava za zloupotrebu javnih resursa, a do početka zadnje sedmice kampanje izrečeno je samo sedam sankcija od kojih većina za zloupotrebu sredstava komunikacije i objave na društvenim mrežama. U jednom od posljednjih slučajeva Gradonačelnik Banjaluke kažnjen je zbog promocije podjele kartica za besplatan prevoz penzionerima, iako je po istom osnovu CIK ranije odbio prijavu TI BiH, a zatim ponovo vodio postupak za istu stvar po prijavi drugog subjekta i izrekao sankciju od 15.000 KM.
TI BiH između ostalog navodi i da je evidentiran i 47 primjera zloupotrebe djece u političke svrhe, 79 slučajeva povećanog zapošljavanja pred izbore, 77 primjera omogućavanja posebnih pogodnosti u vidu besplatnih pregleda, javnog prevoza ili drugih javnih usluga u predizbornom periodu.