"nelojalna konkurencija"
EU drastično povećava carine na kineska električna vozila, je li na pomolu trgovinski rat?
Evropska komisija je danas najavila da od 4. jula namjerava uvesti privremene carine na uvoz električnih automobila iz Kine u rasponu od 17.4 do 38.1 posto umjesto sadašnjih 10 posto, zbog nedopuštenih državnih subvencija kineskim proizvođačima.
U sklopu istrage koju je započela u oktobru prošle godine i koja je još uvijek u toku, Komisija je privremeno zaključila da kineski proizvođači baterijskih električnih vozila (BEV) imaju koristi od neopravdanog subvencioniranja, što može nanijeti ekonomske štete proizvođačima BEV-a u EU.
Carine na kineska električna vozila sada iznose 10%, ali…
Prema uredbi EU, Komisija je obvezna zainteresiranim stranama unaprijed saopćiti namjeravano uvođenje privremenih mjera.
Slijedom toga, Komisija je kontaktirala kineske vlasti kako bi razgovarala o tim privremenim nalazima i istražila moguće načine za rješavanje problema neopravdanih subvencija prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO).
Manje od mjesec dana nakon što je SAD učetverostručio carine za kineska električna vozila na 100%, očekuje se da će Bruxelles postaviti gotovo sigurno niže carine za uvoz od kineskih proizvođača poput BYD-a i Geelyja, kao i zapadnih proizvođača poput Tesle koji izvoze automobile iz Kine u Europu. Carine za uvoz kineskih električnih automobila sada u EU iznose 10 posto. Komisija je najavila da bi mogle biti povećane za 17.4 posto za najvećeg kineskog proizvođača BYD, 20 posto za Geely i 38.1 posto za SAIC.
Za ostale kineske proizvođače koji su sarađivali u istrazi prosječna carina trebala bi biti 21 posto, a za one koji nisu učestvovali u istrazi carina bi bila 38.1 posto.
Nove carine od 4. jula?
Najavljene carinske stope zasad nisu na snazi. Navedeni kineski proizvođači mogu do 4. jula dati svoje komentare o opravdanosti izračuna tih carinskih stopa. Najkasnije do 4. jula Komisija će u službenom listu objaviti uredbu u kojoj se objašnjavaju privremeni nalazi koji su doveli do takvih carinskih stopa.
Ne dođe li do pomaka u pregovorima s kineskim vlastima, EU će te carine privremeno obračunati od 4. jula, no zapravo bi ih carinske vlasti u Uniji mogle početi naplaćivati tek kada bude objavljena konačna odluka o uvođenju kaznenih carina. To bi se trebalo dogoditi najkasnije četiri mjeseca nakon uvođenja privremenih mjera.
Strah od kineske osvete
Evropski proizvođači električnih automobila koji imaju proizvodne pogone u EU već dugo se žale zbog nelojalne konkurencije električnih automobila proizvedenih u Kini jer tamošnji proizvođači uživaju znatno povoljnije uslove u opskrbnim lancima i stoga mogu ponuditi znatno jeftinija vozila.
Međutim, postoji bojazan nekih evropskih proizvođača, ponajviše njemačkih, koji su jako ovisni o izvozu na kinesko, najveće tržište automobila na svijetu, da bi Kina mogla uzvratiti uvođenjem carina na njihove automobile, što bi moglo dovesti do trgovinskog rata.