Sjednica Komisije
U Parlamentu BiH raskrinkani bivši ministri saobraćaja!
Ogromni propusti i nezakonitosti tokom dodjele poslova u oblasti homologacije i certifikacije vozila od 2009. do danas
Na sjednici Komisije za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH danas je održano javno saslušanje predstavnika Ministarstva komunikacija i prometa BiH (MKPBiH) na čelu s ministrom Edinom Fortom.
Ovo saslušanje upriličeno je zbog teških propusta u oblasti javnih poslova ovog ministarstva iz svih proteklih godina, a posebno u oblasti homologacije i certifikacije vozila, zatim stručnog osposobljavanja upravitelja prevoza i vozača.
Nalazi revizora i pisanje Fokusa
Ako je suditi prema nalazima državnih revizora iz januara ove godine, a koje je objavio Fokus, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH u proteklih deset i više godina počinilo je nezapamćene propuste u oblasti javnih poslova iz svoje nadležnosti, koji za sobom povlače krivičnu odgovornost. Državni revizori u svom izvještaju su konstatovali da su ovi propusti uglavnom počinjeni u periodu dok je ministar prometa i komunikacija BiH bio Vojin Mitrović.
Kada je riječ o homologaciji i certifikaciji vozila o tome je svojevremeno pisao i Fokus.ba, upravo je i u publikaciji Ureda za reviziju institucija BiH skrenuta pažnja na ovaj naš tekst.
Predsjedavajući Komisije za borbu protiv korupcije Branislav Borenović (PDP) istaknuo je da je ovaj revizorski izvještaj izazvao veliki pažnju javnosti kao i samih državnih parlamentaraca. On je tokom saslušanja ministra Forte citirao najvažnije navode revizorskog izvještaja.
-U tom izvještaju vidjeli ste da su spominju i datumi, nijedan od njih vezan za posljednjih 15 mjeseci od kada sam ja na čelu. Pokrenuo sam internu reviziju da mi se kaže šta je s tim, i tada se pojavila državna revizija koja je uzela to u rad, a što je nama bilo jako drago. Naložio sam da se uradi akcioni plan sa 65 aktivnosti iz svih procesa koje je pokrila revizija, a među njima je naravno i homologacija – kazao je Forto.
Posao otišao drugorangiranom
Član Komisije Nenad Grković upitao je kako je moguće da je tadašnji ministar Rudo Vidović 2009. godine dodijelio posao drugoplasiranom konzorciju?
Sekretar Ministarstva Igor Pejić kazao je da nije eksplicitno propisano da se mora objaviti prvoplasirani, a na šta je Grković upitao koji je onda smisao konkursa. Pejić je kazao da su uvjeti bili napisani tek nakon što su se firme prijavile na konkurs, što je on ocijenio vrlo spornim detaljem.
-Vlasnici firmi koji su sudjelovali na tom konkursu su bili u radnoj grupi koja je 2006. godine, dok je ministar bio Branko Dokić, pisala pravilnik, odnosno propise vezano za tu homologaciju – istaknuo je Pejić.
Grković je onda konstatovao da je Sud BiH poništio konkurs 2012., te je upitao zbog čega Ministarstvo onda nakon toga nije raspisalo novi konkurs.
-Bez ikakvog konkursa taj konzorcij nastavlja da obavlja te poslove od 50 miliona KM. Kako je to moguće? Na osnovu čega su dobili posao – upitao je Grković. Igor Pejić je kazao da ga je vjerovatno trebalo poništiti.
Kao što je poznato, Ministarstvo prometa i komunikacija (tada na čelu s ministrom Rudom Vidovićem) je dodijelilo ove poslove privatnim firmama povezanim s finansijerima SNSD-a i HDZ-a 2009. godine.
Članovi Konzorcija
Te godine Ministarstvo unosan posao homologacije i certificiranja vozila dalo je konzorciju AD EIB Internationale PJ Centar za motorna vozila Banja Luka – Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo – Centar motor Široki Brijeg. U 2012. je došlo do poništenja javnog konkursa, ali uprkos tome, pa čak i presudi Suda BiH iz 2015., do kraja 2021. godine nije raskinut ugovor s navedenim firmama koji su više od decenije ubirali milione iz oblasti homologacije i certificiranja vozila.
Dalje je Grković konstatovao da je tek kasnije 2017., tadašnji ministar Vojin Mitrović (SNSD) poništio konkurs i promijenio pravila prema kojim isti broj bodova može imati i programer i mašinski inženjer saobraćajne struke, što je ocijenio nelogičnim.
Grković je onda upitao predstavnike Ministarstva da li se uopće zna koliko država dobija od cijelog posla homologacije, a odgovoreno mu je da je od 2013. do 2022. godine u iznosu od 1,2 miliona KM godišnje uz napomenu da se precizni prihodi nisu mogli pratiti jer nisu pravnilno propisani cjenovnici i sl.
Borenović je onda konstatovao da je privatnicima otišao najveći dio kolača upitavši „koliko su te privilegovane firme dobile, a koje su došle u poziciju da dobiju izuzetne poslove od države“.
Forto je konstatovao da su te firme jako profitabilno poslovale, ali morale su dokazati stručnost.
– Neko je morao stati iza toga i reći: ovo vozilo je ispravno, ovo vozilo nije. Dobivale su poslove na način koji je u najmanju ruku čudan i to treba provjeriti – kazao je Forto.
Naime, državni revizori su ustanovili da je tek 11 godina nakon izbora organizacije za obavljanje administrativnih poslova u oblasti homologacije vozila 2021. godine je raspisan novi javni konkurs. Dakle, za vrijeme mandata Mitrovića.
-MKP nije dobio mišljenje Pravobranilaštva da može zaključiti ugovore o obavljanju administrativnih poslova u oblasti homologacije i certifikacije vozila iz 2022. godine, navodi su revizora.
Prilikom davanja mišljenja na nacrte ugovora o obavljanju administrativnih poslova u oblasti homologacije i certifikacije vozila iz 2022. godine, Pravobranilaštvo je iznijelo stav da MKP treba da ponovi postupak javne nabavke usluga. Međutim, navode revizori, MKP nije ponavljalo postupak izbora organizacija već je, postupajući po stavovima navedenim u presudama Suda BiH, zaključilo navedene ugovore i o tome obavijestio Pravobranilaštvo.
Konstatovano je da je MKP u oblasti homologacije i certifikacije vozila onemogućilo ostalim organizacijama na tržištu da se u dužem vremenskom periodu nadmeću za obavljanje javnih poslova u ovim oblastima.