Integral inženjering
Od poslovnog procvata do noćne more: Kako su sankcije uništile unosan Dodikov posao
Dodika su SAD sankcionisale zbog potkopavanja Daytonskog mirovnog sporazuma, prijetnje po sigurnost i stabilnost Bosne i Hercegovine (BiH), ali i zbog korupcije
Dok se Integral inženjering rapidno razvijao i dominirao u izgradnji, tužioci su istraživali da li je trenutni predsjednik Republike Srpske (RS) Milorad Dodik bio odgovoran za pružanje povlaštenog položaja toj kompaniji za višemilionske poslove.
Više od decenije od obustave krivične istrage, pred ovom građevinskom kompanijom su ogromni poslovni problemi koji su posljedica, prema Ministarstvu finansija Sjedinjenih Američkih Država (SAD), povezanosti sa Dodikom, piše Glas Amerike.
Građevinska kompanija Integral inženjering itekako teško je pogođena američkim sankcijama nakon što su komercijalne banke počele da gase račune pojedincima i firmama koje su pod sankcijama SAD-a.
Američke sankcije
Dodika su SAD sankcionisale zbog potkopavanja Daytonskog mirovnog sporazuma, prijetnje po sigurnost i stabilnost Bosne i Hercegovine (BiH), ali i zbog korupcije.
Na listi sankcionisanih završili su i zvaničnici koji djelima podržavaju Dodikovu politiku, ali i kompanije koje su povezane sa aktuelnim predsjednikom RS-a i njegovom porodicom, među kojima i Integral inženjering koji u RS-u gradi ceste, autoputeve, mostove, građevine…
Za neke ekonomske stručnjake nema dileme kako će sankcije imati mnogo ozbiljniji efekat po RS nego što se misli, ako se nastavi sa dosadašnjom politikom.
„Dakle, ovo je samo po meni jedna prva faza, inicijalna poruka poslana prema Republici Srpskoj šta se ustvari može očekivati u budućnosti ako se bude nastavilo sa svim ovim političkim aktivnostima kako je to do sada bilo”, kaže za Glas Amerike ekonomski stručnjak Faruk Hadžić.
Premijer RS-a Radovan Višković, koji također nalazi na listi sankcionisanih, zvuči optimistično na otvaranju prvog Međunarodnog sajma privrede Banjaluka Expo. Kako prenosi RTRS, Višković je rekao u srijedu na otvaranju sajma kako će ekonomski i drugi napadi na entitet RS proći bez uspjeha.
Gašenje računa
Ministrica finansija RS-a Zora Vidović u izjavi za RTRS, nakon što su banke krenule gasiti račune sankcionisanim osobama i subjektima, rekla je: „Nama je jako veliki problem sa Integralom. To je naša najbolja i najveća kompanija u Republici Srpskoj koja se bavi izgradnjom puteva i tom niskogradnjom”.
Integral inženjering, fokusirana na niskogradnju i hidrogradnju, bila je angažovana na nekim od najznačajnijih i najvrijednijih projekata u entitetu RS, kao što je izgradnja autoputa Doboj – Banja Luka i izgradnja kompleksa Vlade RS-a.
Pogledom na web stranicu ove kompanije mogu se vidjeti mnogi realizovani projekti, kao i aktuelni poput izgradnje autoputa Rača – Bijeljina, te izgradnje brze ceste Okučani – granica BiH, a za što su Hrvatske autoceste odbrale Integral inženjering.
Integral inženjering a.d. Laktaši, kako je naziv društva, čini i pet članica društva: Poslovna jedinica Integral Banja Luka, Poslovna jedinica Integral Sarajevo, Ogranak Integral inženjering Niš, Integral inženjering d.o.o. Beograd i Integral inženjering a.d. – Podružnica Zabok za građenje.
Prije više od deceniju, Integral inženjering i Dodik našli su se pod istragom zbog zloupotrebe položaja i drugih krivičnih djela.
Istraga Tužilaštva BiH
Prema pisanju Centra za istraživačko novinarstvo (CIN), istragu je prvobitno otvorilo Tužilaštvo BiH nakon što je Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA) 2009. podnijela izvještaj o zloupotrebi položaja, pranju novca i poreskoj utaji protiv Dodika i niza funkcionera, kao i protiv Stankovića i njegove supruge.
Prema izvještaju SIPA-e, budžet RS-a bio je oštećen za oko 115 miliona KM. Tužilaštvo BiH je razdvojilo predmet i dio poslalo tadašnjem Specijalnom tužilaštvu RS-a.
U konačnici, entitetski tužioci, kako su objasnili, usljed nedostatka dokaza obustavili su istragu protiv Dodika i još šest tadašnjih funkcionera zbog sumnje da su Integral inženjering stavljali u povlašten položaj kod izgradnje zgrada Vlade RS-a i RTRS-a, te dionice autoputa Gradiška – Banja Luka, prenio je tada CIN.
Državno tužilaštvo nikad nije ni podizalo optužnicu.
Danas, ova građevinska firma suočena je sa problemima u poslovanju zbog, kako je obrazloženo u odluci o sankcijama iz 2022, bliskosti njenog vlasnika Slobodana Stankovića sa Dodikom.
„I Stanković i Integral dovode se u vezu sa korupcijom u građevinskom sektoru, gdje je Integral dobio neke od najvećih projekata u RS-u zahvaljujući svojoj blizini rukovodstvu RS-a”, stoji u odluci o sankcijama.