100 gradova s nultom emisijom
Vlast u KS optimistična: Hoće li Sarajevo prodisati do 2030. godine?
Sastanci su prilika za kompanije da iznesu izazove s kojim se suočavaju te konkretne radnje koje su poduzeli koristeći e-vozila, toplinske pumpe, solarne panele
Upozorenje! Zrak u Sarajevu opasno je zagađen. Moguće su ozbiljne posljedice za cjelokupno stanovništvo! Tokom boravka vani treba izbjegavati bilo kakve napore. Najugroženije kategorije stanovništva morale bi ostati u zatvorenom! I svi ostali morali bi izbjegavati produžena ili veća naprezanja tokom boravka vani!
Nažalost, i ove zime stanovnici glavnog grada BiH nerijetko dobijaju ovakva upozorenja. Sarajevo je jedan od najzagađenijih glavnih gradova Evrope, a često je i u vrhu neslavne svjetske liste. Ispred pakistanskog Lahorea, indijskog Delhija i kineskog Wuhana.
Posljedice na zdravlje stanovništva su ogromne, ali u BiH ne postoje novije studije o tome. Međutim, rade se drugdje u svijetu pa tako iz izvještaja Svjetske banke saznajemo da više od 3.000 ljudi u našoj zemlji prijevremeno umire usljed zagađenja zraka. Hiljade drugih suočava se s respiratornim i kardiovaskularnim oboljenjima.
Iako svaka vlast tvrdi da poduzima značajne mjere na rješavanju problema, efekti još nisu vidljivi. Jasno je da se ništa ne može uraditi preko noći, ali prošlo je mnogo noći, dana, mjeseci i godina.
Promjene predvodi privatni sektor
Učinkovita mjera bila bi smanjenje emisija, što se može postići eliminacijom prljavih goriva, drastičnim smanjenjem saobraćaja u gradu, promjenom sistema zagrijavanja, proširenjem mreže komunalnog grijanja…
– Mislim da smo došli do ključne tačke kada se moramo baviti ovim pitanjem i ne možemo više tvrditi da je jedan od razloga to što Sarajevo ima poziciju u kotlini. To jeste dijelom slučaj, ali ima i drugih gradova koji imaju takav položaj, a koji su rješavali ovaj problem – izjavio je ranije šef Delegacije EU u BiH i specijalni predstavnik EU u BiH Johann Sattler.
Evropska unija podržala je nastojanja glavnog grada BiH za smanjenje emisija putem inicijative “100 gradova s nultom neto emisijom”. Sarajevsko funkcionalno urbano područje odabrano je u konkurenciji od skoro 400 gradova koji su aplicirali za učešće u ovoj misiji. Cilj je postizanje 100 klimatski neutralnih i pametnih gradova do 2030. godine.
Riječ je o procesu koji će iziskivati značajna ulaganja, te je neophodno kombinirati državna i privatna sredstava. Također, gotovo 80 posto ukupnih promjena koje se trebaju dogoditi u narednoj deceniji predvodit će privatni sektor. Kompanije na tržište trebaju donijeti nove proizvode iz čistih izvora energije te mijenjati način poslovanja i života.
U tom kontekstu, u decembru 2022. godine pokrenuta je “Koalicija za nultu neto emisiju”. Partneri su se obavezali da će koordinirati svoje aktivnosti i usmjeriti resurse na projekte nulte emisije u Sarajevu. Do sada je održano nekoliko sastanaka predstavnika EU, Vlade KS, ureda gradonačelnika Sarajeva i Istočnog Sarajeva te nekoliko velikih kompanija. Privatni sektor izrazio je spremnost da pojača svoje napore, ali mu je potrebna veća podrška vlasti na svim nivoima.
Prevladavanje prepreka uz pomoć EU
– Mnogo toga treba uraditi kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2030. Dostizanje nulte stope onečišćenja je veliki izazov, ali moguće ga je savladati uz mnogo malih koraka. Zaštita okoliša počinje od nas i svi možemo doprinijeti smanjenju karbonskog otiska. Evropska unija će pomoći i vlastima u Sarajevu koje će izraditi akcioni plan za prilagodbu za građenje, energiju, transport i upravljanje otpadom. EU će pomoći u identificiranju konkretnih resursa i finansijski u toj tranziciji – rekao je Sattler.
Iz Vlade Kantona podsjetili su da je Sarajevo izabrano kao jedan od 100 gradova odnosno jedan od 12 koji nisu iz zemalja EU za Misiju klimatski neutralnih i pametnih gradova. Navode da je izrada projektne aplikacije bila vrlo složena i zahtjevna, jer je podrazumijevala aktivnu koordinaciju kantonalnih ministarstava, zavoda i gradskih/općinskih organa vlasti.
– Koaliciju predvodi Vlada KS, pogotovo u smislu investicijskih i finansijskih planova. Formirano je i Vladino tijelo koje čine predstavnici svih relevantnih institucija KS, a koje djeluje u smislu pripreme i koordinacije svih planova u vezi s Misijom – rekli su za Fokus u Službi za protokol i press Vlade.
U Odjeljenju za odnose s javnošću Grada Sarajeva svjesni su da je zagađenost zraka jedan od najozbiljnijih problema s kojima se suočava Sarajevo.
– Uz podršku ambasadora Sattlera i Delegacije EU u BiH formirana je tzv. Enterprise Alliance koja okuplja kompanije iz privatnog sektora koje su opredijeljene ovoj misiji. Sastanci su prilika za kompanije da iznesu izazove s kojim se suočavaju te konkretne radnje koje su poduzeli koristeći e-vozila, toplinske pumpe, solarne panele. Također, otvoren je dijalog o tome kako bolje podržati i koordinirati cilj misije “Grad s nultom neto emisijom” – kazali iz Grada Sarajeva.
Podsticaji za taxi-vozila
Kompanija Porsche BH bila je domaćin posljednjeg sastanka koji je okupio direktore DHL-a, UNIQA-e, UniCredita, Gazzde, e-GO, Procredita i Sarajevo Film Festivala, kao i predstavnike EU i vlasti.
– Razgovarali smo o potrebi ukidanja barijera vezanih za postavljanje javnih punionica za punjenje električnih vozila, potrebu stimulacije za nabavku električnih i ostalih ekološki prihvatljivih vozila. Također smo prezentirali i mogućnosti i dobre prakse za konkretno djelovanje institucija u smislu podsticaja za taxi-vozila. Njih trenutno ima oko 1.000 u sarajevskoj regiji i čine oko pet posto zagađenja koje dolazi iz transporta – rekao je za Fokus Haris Muratović, brand manager u kompaniji Porsche BH.
Na sastancima se razgovara o dobrim praksama razvijenih zemalja i zemalja u regiji. Kompanije, članice Koalicije, nadležnim institucijama daju sugestije u smislu pojednostavljenja administrativnih barijera i donošenja neophodnih zakonskih rješenja.
– Kao društveno odgovorna kompanija uvijek se trudimo svoje znanje i ekspertizu staviti na raspolaganje svim institucijama, a sve u cilju doprinosa smanjenju zagađenja koje dolazi iz transporta. Naše djelovanje je prevashodno usmjereno djelovanjem kroz članstvo u Udruženju uvoznika automobila i Udruženju za elektromobilnost pri Privrednoj komori FBiH. Putem njih formuliramo zahtjeve i usaglašavamo sa ostalim članicama, te kao takve stavljamo na raspolaganje institucijama države BiH – kaže Muratović.
Dobar primjer doprinosa očuvanju životne sredine, postizanju održivog razvoja i nulte stope onečišćenja, svakako, pruža i Sarajevo Film Festival. U ovoj misiji zajedno je sa svojim partnerom, Porscheom BiH, koji SFF-u osigurava službena električna vozila.
– Sarajevo Film Festival posvećen je misiji nulte stope onečišćenja i u vezi s tim smo radili na izradi studije koja je izmjerila načine kako SFF može utjecati na održivi razvoj. S ciljem posvećenosti postizanja misije Festivala s nultom stopom onečišćenja, promoviramo aktivnosti koje podržavaju korištenje alternativnih vidova transporta – rekao je ranije direktor SFF-a Jovan Marjanović.
Najsmrtonosnije su PM 2,5 čestice
Iz Vlade KS navode da javno-privatno partnerstvo (JPP) podrazumijeva dugoročan partnerski odnos između javnog i privatnog sektora “koji podrazumijeva pružanje javnih usluga ili zadovoljenje javnog interesa putem projekata”.
Smatraju da bi u perspektivi JPP projekti imali velikog utjecaja ukoliko bi se proveli u oblastima upravljanja otpadom, upravljanja otpadnim vodama, ali i u sektoru saobraćaja, konkretnije javnog prijevoza.
– Konkretni rezulati se već naziru. Nedavno smo primili ugodnu vijest da je u okviru misije i pilot- projekta Mobilities for EU Vlada Kantona Sarajevo putem Kabineta premijera KS dobila značajna grant sredstva u iznosu od oko 630.000 KM. Mnogo posla je pred nama, ali smo spremni i optimistični kada je u pitanju uspjeh – kažu u Vladi KS.
Do 2030. ostalo je svega šest godina. Vrijeme pred nama bit će najbolji svjedok da li je optimizam vlasti u Kantonu Sarajevo imao pokriće.
Prema podacima Evropske agencije za okoliš, 97 posto gradskog stanovništva EU bilo je 2021. izloženo koncentracijama sitnih lebdećih čestica PM 2,5. Riječ je o najsmrtonosnijim od svih onečišćujućih tvari u zraku. Izloženost njima 2020. prouzrokovala je 238.000 slučajeva prerane smrti u EU. Poređenja radi, to je više nego dvanaest puta više od broja poginulih u saobraćajnim nesrećama.
Ove čestice nisu vidljive golim okom. Imaju promjer manji od 2,5 mikrometra, što znači da su oko 30 puta tanji od jedne vlasi kose. Lako prolaze kroz nos i grlo te prodiru duboko u pluća do plućnih alveola, a potom do krvotoka.
Njihova koncentracija u Sarajevu ogromna je, posebno zimi. Prema propisima Evropske unije, dozvoljeno je imati 35 dana tokom godine s prekoračenjem graničnih vrijednosti. U glavnom gradu BiH bude i trostruko više takvih dana. Odgovorni su saobraćaj, individualna ložišta, velika postrojenja za grijanje te industrija.
Gradnja visokih zgrada, posebno uz tok rijeke Miljacke, samo pogoršava situaciju jer onemogućava nesmetan protok zraka.