Žiri odlučio
“Na slovo F” proglašen najboljim dramskim tekstom na konkursu NPS-a
Otvaranjem koverte sa šifrom nakon odabira teksta komisija je ustanovila kako je autorica nagrađenog teksta Lejla Kalamujić
Na konkurs Narodnog pozorišta Sarajevo za najbolji dramski tekst na temu; “Jeste prokletstvo doba ovoga u tom što ludi vode slijepe” pristiglo je 28 tekstova poslanih pod šifrom. Izbor najboljeg dramskog teksta izvršio je stručni žiri/ocjenjivački sud kojeg je imenovao NPS.
Narodno pozorište Sarajevo obavještava sve kandidate da je komisija jednoglasnom odlukom odabrala najbolji tekst pod naslovom „Na slovo F“, a pod šifrom Noć iguane.
Otvaranjem koverte sa šifrom nakon odabira teksta komisija je ustanovila kako je autorica nagrađenog teksta Lejla Kalamujić.
Najbolji dramski tekst bit će nagrađen u ukupnom neto iznosu od 7.000 KM sa plaćenim porezom i doprinosima, što će biti regulisano zasebnom odlukom i ugovorom sa autoricom/autorom. Ovaj iznos ujedno je i otkup prava za mogućnost štampanja i izdavanja nagrađenog dramskog teksta u knjizi ili drugoj vrsti štampane ili elektronske publikacije, u izdanju NPS, uz mogućnost organizovanja javnog čitanja ili bilo kojeg drugog oblika promocije i prezentacije nagrađenog djela.
Obrazloženje žirija
Pristigli tekstovi, napisani na bosanskom, hrvatskom i srpskom književnom jeziku, vrlo su raznorodni po temama, žanrovima, stilu i vrstama dramskog pisma.
Zalutao je na konkurs i poneki filmski i televizijski scenarij, kao i nekoliko etida koje bi svakako vrijedjelo razraditi i raspisati do forme dramskog teksta.
Ovdje prije svega želimo istaknuti zadovoljstvo tako velikim brojem pristiglih radova, što svakako svjedoči o aktivnosti dramskih pisaca i o zanimanju za ovaj konkurs i za pozorište koje ga je raspisalo.
Zanimljiva je raznovrsnost u izboru tema kao i u njihovom žanrovskom situiranju. Stilovi i dramaturški prosedei pristiglih radova pokrivaju izuzetno širok spektar od nečega što neodoljivo podsjeća na salonske drame s kraja 19. i početka 20. stoljeća pa tekstova bliskih prosedeu “in-yer-face” drame i postdramskog pisma 21. stoljeća.
Tematski izbori koji se suočavaju s problemima suvremene, ratne i postratne bosanskohercegovačke stvarnosti također pokazuju autorsku svijest o visokoj moralnoj odgovornosti kod ovakve vrste društvenog angažmana.
Moramo, međutim, sa žaljenjem konstatirati da je, neovisno o pojedinačnoj kvaliteti i zanimljivosti, tek manji broj pristiglih radova u dosluhu s onim što se općenito naziva Nova evropska drama ili postdramsko pismo. Utjecaj najznačajnijih evropskih dramskih autorica i autora s kraja 20. i početka 21. stoljeća moguće je uočiti u jedva jednoj četvrtini od pristiglih 28 tekstova.
Članica i članovi komisije su pažljivo iščitali sve pristigle radove i zajednički prodiskutirali svoje individualne bilješke. Kroz te su razgovore došli do jednoglasne odluke o najboljem među 28. pristiglih tekstova.
Jednoglasnom odlukom za najbolji tekst na ovogodišnjem konkursu proglašen je tekst: “Na slovo F” potpisan šifrom “Noć Iguane”.
Prema mišljenju članice i članova komisije, ovaj tekst suvereno se izdvojio među svim ostalim tekstovima visokom kvalitetom koja se očituje u nekoliko važnih osobina teksta.
Odabrana tema – postratna, posttraumatska suvremenost urbanog Sarajeva – obrađena je na neuobičajen i u bosanskohercegovačkoj dramskoj književnosti do sad gotovo neiskorišten način – analizom individualne margine unutar socijalne margine, dubinskim poniranjem u nepoznatu stvarnost jednog potpuno izoliranog i nevidljivog svijeta društveno neprivilegiranih osoba s emocionalnim i mentalnim poteškoćama.
Dijalozi, tretman likova, struktura i razrada materijala u tekstu kao i razvoj postdramskog izvedbenog teksta ukazuju na vrlo visoku razinu poznavanja zakonitosti suvremene dramaturgije i profesionalnu zrelost autora/autorice.
Jezik korišten u dramskom tekstu bogat je, poetičan, stilski iznijansiran i uvjerljiv u svojim različitostima ovisnim o karakteru likova koji govore i situacijama u kojima se govori.
Posebna vrijednost teksta je njegova društvena angažiranost. Koristeći se elementima dokumentarizma, ispovjedne forme ličnog svjedočenja, fikcije, konstrukcije i postdramskih komentara situacije, tekst postavlja neugodna pitanja umjesto da daje neopozive odgovore. “Na slovo F” tako poziva na suočavanje i računa s empatijom potencijalne publike kao s polazišnim mjestom zajedničkog osvještavanja društvenih problema potisnutih na margine i zanemarenih. Dajući svoj glas onima koji nemaju prava glasa, čineći vidljivim one koji su društveno nevidljivi, tekst koristi estetska sredstva kako bi ostvario etičke ciljeve.
Po svim navedenim osobinama tekst “Na slovo F” suvereno se svrstava u krugove suvremenog europskog postdramskog pisma, i predstavlja dobrodošlo i korisno osvježenje i osnaženje u novijoj bosanskohercegovačkoj drami.