Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

općina trnovo

Ibro Berilo nastavlja sa spornim radnjama, značajniji ugovori za dvije firme

ibro berilo
Foto: CIN
Ibro Berilo

Načelnik Općine Trnovo Ibro Berilo već godinama značajnije ugovore daje istim firmama i to Milišić-Trans d.o.o. i JKP Trnovo, a što su prepoznali federalni revizori u izvještaju iz 2017., ali i u ovom posljednjem za prošlu godinu

Žurnal je ranije pisao o nezakonitom krčenju visokokvalitetne šume i nelegalnoj gradnji na Bjelašnici, za šta svi najvećeg krivca vide u dugogodišnjem načelniku Općine Trnovo Ibri Berilu.

U Tužilaštvu KS u vezi navedenog imaju formiran predmet i kratko su odgovorili da postupajući tužilac poduzima radnje u cilju donošenja konačne tužilačke odluke.

Podsjetimo i na pisanja Žurnala o tome kako Općina Trnovo nikada nije napravila procjenu utjecaja na okoliš niti ima okolinsku dozvolu što ukazuje na to da je većina izdatih građevinskih dozvola nezakonita.

Manipulacija budžetom?

No, to nije sve. Sagovornici Žurnala, koji ne žele da im se objavljuje identitet, već odavno upozoravaju da Općina Trnovo manipuliše budžetom, ali i da godinama najunosnije poslove dodjeljuju istim firmama.

Neke od ovih problema prepoznali su i federalni revizori koji su Općini Trnovo ponovo dodijelili mišljenje s rezervom za finansijsku, ali i reviziju usklađenosti. Jedan od razloga za ovakvo mišljenje jeste što programom uređenja gradskog građevinskog zemljišta nije jasno utvrđena namjena korištenja naknada, niti su uspostavljene evidencije njihovog namjenskog utroška. Revizori upozoravaju i na nepravilnosti u javnim nabavkama.

Općina Trnovo već godinama poslove zimske službe za mjesne zajednice Delijaš i Šabiće dodjeljuje istoj firmi Milišić-Trans d.o.o. Trnovo. Prema podacima sa Portala javnih nabavki, sa ovom firmom su od 2016. godine zaključili 31 ugovor.

Revizori su uočili da je ponuda ove firme za poslove „zimske službe 2022/2023. za MZ Delijaš“ prihvaćena iako je bila veća od procijenjene vrijednosti za 12.617 KM ili 16 posto.

„Procijenjena vrijednost ove nabavke nije utvrđena na način da ona čini procijenjenu tržišnu vrijednost u vrijeme objavljivanja obavještenja o nabavci. Postupak nabavke nije poništen iako je prihvaćena ponuda bila znatno veća od procijenjene vrijednosti i osiguranih sredstava za predmetnu nabavku“, stoji u revizorskom izvještaju.

Obje ove stavke su u suprotnosti sa Zakonom o javnim nabavkama BiH.

Revizori ukazuju i na to da su određene karakteristike koje je Općina kao ugovorni organ zahtijevala u okviru tehničke i profesionalne sposobnosti bile potencijalno ograničavajući faktor na konkurenciju. Tako su, između ostalog, zahtijevali da ponuđač ima i iskustvo na poslovima zimskog održavanja cesta na nadmorskim visinama preko 1.300 metara, a što nisu obrazložili.

U prilog tome govori i činjenica da je tendersku dokumentaciju preuzelo nekoliko ponuđača, ali da je ipak Milišić-Trans d.o.o. jedini koji je i dostavio ponudu.

Revizori su upozorili na još neke sporne situacije kada je dolazilo do izmjene rokova za izvođenje radova čime su mijenjani uslovi postavljeni tenderskom dokumentacijom. Radi se o ugovorima zaključenim sa „Ado-Trans“ d.o.o. Visoko za „sanaciju lokalnih puteva uz učešće građana“ u vrijednosti od 202.410 KM i sa JKP Trnovo d.o.o. Trnovo za hitne intervencije na čišćenju bujičnih vodotoka u vrijednosti od 79.949 KM.

„Nakon provedenih postupaka i zaključenih ugovora zaključeni su aneksi ugovora kojima su prvobitno ugovoreni rokovi za realizaciju produženi za dodatnih 79 dana, odnosno 33 dana. Radovi su okončani 127, odnosno 90 dana od krajnjeg roka prema prvobitno zaključeni ugovorima, što je značajno odstupanje“, stoji u revizorskom izvještaju.

Istovremeno je naglašeno da zaključivanjem aneksa ugovora sa dobavljačima mijenjaju se uslovi iz tenderske dokumentacije na osnovu koje je izabran dobavljač.

Revizori zaključuju da se navedenim aktivnostima ugrožavaju opći principi javnih nabavki kao što su transparentnost, jednak tretman, nediskriminacija, te osiguranje pravične i aktivne konkurencije sa ciljem efikasnog trošenja javnih sredstava“.

Bez planova novčanih tokova

Budžet Općine za 2022. iznosio je 24.420.280 KM, da bi bio uvećan za 1.329.208 KM, a potom smanjen na 20.730.435 KM. Revizori su utvrdili da nisu poštovani rokovi za izrade budžeta, niti su sačinjavani planovi novčanih tokova, kao i operativni planovi.

U godišnjem izvještaju o izvršenju budžeta za 2022. ukupno su iskazani prihodi i primici od 8.481.557 KM, od čega su prihodi od poreza 2.586.356 KM, neporezni prihodi u iznosu od 2.834.454 KM, tekući transferi 211.901 KM i kapitalni transferi 2.848.846 KM. Prihodi od naknada koje plaćaju (ili bi barem trebali plaćati) investitori građevina po metru kvadratnom korisne površine objekta iznose 1.022.430 KM.

„Revizijom smo utvrdili da služba izdaje rješenja i da je tokom 2022. izdala 33 rješenja. Izvršen je uvid u rješenja u vezi utvrđivanja naknade troškova za uređenje gradskog građevinskog zemljišta u ukupnom iznosu od 726.494 KM, a koja se odnose na izgradnju poslovnih objekata apartmani na Bjelašnici i izgradnju dječijeg igrališta“, navedeno je u izvještaju.

Revizori su utvrdili da je budžetom Općine usvojen i program naplate i usmjeravanja sredstava naknade za pogodnost, korištenje i uređenje građevinskog zemljišta. Međutim, Općina nije uspostavila knjigovodstvene ni druge evidencije namjenskog utroška ovih sredstava, te revizijom nije potvrđeno da su korištena isključivo za propisane namjene.

Veća osnovica za obračun plaća

Utvrđeno je i da je osnovica za obračun plaća utvrđena u većem iznosu od Zakonom propisanog.

Revizijom je obuhvaćen obračun plaća za juni, novembar i decembar 2022. i najviša isplaćena plaća iznosila je 3.602 KM bez minulog rada, najniža od 680 KM, dok je prosječna plaća iznosila 1.502 KM.

U izvještaju se navodi, između ostalog, da su ukupni novčani primici iznosili 8.997.945 KM, a ukupne novčane isplate.161.109 KM što je rezultiralo negativnim novčanim tokom u iznosu od 6.163.164 KM.

„Stanje gotovine na početku godine iznosilo je 12.198.926 KM, dok je na kraju godine iznosilo 6.035.762 KM“, navedeno je u izvještaju.

Podsjetimo da je revizija Općine Trnovo rađena i 2006. kada su dobili negativna mišljenja, te 2016. kada su im revizori dali mišljenje s rezervom.