„Treća sreća“
Grubešino ministarstvo napravilo novi zakon o sukobu interesa: Uvažili su mnoge kritike iz EU
Fokus.ba analizirao je niz odredbi novog nacrta zakona koji se nalazi u novoj preporuci Evropske komisije za kandidatski status BiH
Ministarstvo pravde BiH na čelu sa ministrom Josipom Grubešom (HDZ BiH) sačinilo je novi Nacrt zakona o sprečavanju sukoba interesa u institucijama BiH, nakon što je u proteklim godinama dobilo mnoštvo kritika na ranije nacrte, kako od nevladinog sektora i međunarodne zajednice u BiH, tako i od Venecijanske komisije, saznaje Fokus.ba.
Piše: A. DUČIĆ/Fokus.ba
Ovaj akt upućen u javnu raspravu. Inače, navedeno zakonsko rješenje u Mišljenju Evropske komisije iz 2019. godine predstavljao je jedan od tri ključna uvjeta za kandidatski status. Kao takav našao se i u novoj preporuci Evropske komisije za dodjelu kandidatskog statusa BiH odnosne među osam uvjeta koje bi bilo poželjno ispuniti.
Iz Ministarstva pravde BiH u obrazloženju ovog zakonsko rješenja tvrde da su uspostavili nezavisnu komisiju za odlučivanje sukoba interesa, da su detaljnije definisali i proširili krug lica na koja se zakon primjenjuje, s ciljem ujednačenog tretmana prema svim nosiocima javnih funkcija, da su uveli jasnijai jedinstvena pravila koja ograničavaju vršenje više funkcija itd.
Iz ovog ministarstva također tvrde da su se rukovodili OECD-ovim smjernicama za rješavanje sukoba interesa u javnoj upravi, preporukama Grupe zemalja za borbu protiv korupcije Vijeća Evrope (GRECO) mišljenjem i preporukama Venecijanske komisije, sugestijama SIGMA-e i TAIEX eksperata te nalazima i preporukama Evropske komisije iz izvještaja za Bosnu i Hercegovinu iz 2016 god.
Fokus.ba analizirao je pojedine odredbe novog nacrta zakona te ih je uporedio sa mišljenjem Venecijanske komisije iz prošle godine.
Venecijanska komisija je u svom mišljenju kritikujući tadašnji nacrt predložili da se proširi definicija „blikih rođaka“ i „povezanih osoba“ kao i da se u imovinske kartone funkcionera uključe i informacije o imovini članova porodice.
Kako je vidljivo u članu 4. novog nacrta ovo je konačno uvaženo te se pod pojmom „bliski srodnik“ navodi bračni drug, djeca, posvojenici, roditelji, posvojitelji, braća i sestre, kao i srodnici po tazbinskom srodstvu zaključno sa prvim stepenom, i druge osobe koji s pojedincem žive u zajedničkom kućanstvu ili izvanbracnoj zajednici.
„Povezano lice“ je fizičko lice, ili pravno lice koje je, ili je bilo, s nosiocem javne funkcije upolitičkoj, poslovnoj, ličnoj, ekonomskoj kao i intimnoj vezi ili dugogodišnjem prijateljstvu, koja je takve naravi da pogoduje ostvarenju određene koristi.
Nadalje, prošle godine je Venecijanska komisija kritikovala definicije komisije za odlučivanje o sukobu interesa traživši da se osigura njena nezavisnost, jer je Ministarstvo predložilo da Komisiju čini 10 članova, za koje nisu osigurani uslovi koji bi propisali da ne dolaze iz političkih stranaka, te je predviđeno da se odluke od značaja u prvom krugu odlučivanja donose jednoglasno.
I ovo je u novom nacrtu zakona promijenjeno. Komisiju sada kako je predviđeno čini pet članova da nije nosilac javne funkcije, da nije u organima upravljanja političkih stranaka ili je na drugi način aktivan u političkoj stranci najmanje pet godina prije podnošenja prijave na javni poziv za imenovanje člana Komisije ili nije bio na funkciji u izvršnoj, sudskoj ili zakonodavnoj vlasti na državnoj ili lokalnoj razini posljednje dvije godine prije kandidiranje, te da je iz reda eminentnih, naučnih i stručnih djelatnika, lice visokih moralnih kvaliteta, poznato i priznato po djelotvornosti, stručnosti i profesionalnoj nepristrasnosti.
Također, postupljeno i u vezi s mišljenjem Venecijanske komisije po pitanju onemogućavanja duplih funkcija i sl.
Tako u odredbi o nespojivosti novog nacrta zakona stoji da: nosilac javne funkcije vrši samo jednu javnu funkciju, osim ako je zakonom i drugim propisom drugačije propisano, te da se to odnosi na zabranu vršenja druge javne funkcije na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini.
S druge strane, članstvo nosioca javne funkcije u upravnom i nadzornom odboru u javnom preduzeću nije zabranjeno u smislu odredbi ovog zakona, dok je članstvo nosioca javne funkcije u skupštini, upravi ili menadžmentu ili u svojstvu ovlaštenog lica u javnom preduzeću nespojivo s vršenjem javne funkcije. Članstvo u stalnom ili povremenom radnom organu koji osniva institucija Bosne i Hercegovine u kojoj nosilac javne funkcije vrši dužnost, nije zabranjeno u smislu odredbi ovog zakona.