Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

U BiH ništa novo

Milioni od stikera za registraciju ići će na račune privatnih firmi

stikeri

Pravilnikom ne samo da ćemo stikere plaćati gotovo duplo skuplje već će putem nove tehnologije na stikerima svi vozači biti praćeni za potrebe trećih subjekata

Milioni maraka od naplate naljepnica – stikera za registraciju vozila, umjesto u državnom budžetu, mogli bi završiti na računu privatne firme. Epilog je to novoga Pravilnika koji je donio državni ministar prometa i komunikacija. Pravilnikom ne samo da ćemo stikere plaćati gotovo duplo skuplje već će putem nove tehnologije na stikerima svi vozači biti praćeni za potrebe trećih subjekata. Vjerovali ili ne, tu nije kraj. Privatna firma koja bi mogla dobiti unosan posao i izbiti milione iz državnog budžeta povezana je s porodicom Milorada Dodika, javlja Federalna TV.

Stiker koji označava rok važenja registracije do sada je vozače koštao 5 konvertibilnih maraka. Novim pravilnikom koštat će 9. I ovo je samo početak priče o brojnim neregularnostima sa novim pravilnikom. Naime, dosadašnje stikere izdavala su nadležna ministarstva unutrašnjih poslova i time punili budžet sa oko 6 miliona maraka. Od sada, sa skupljim stikerima, novac više neće ići u budžet nego će oko 10 miliona maraka završiti na računu privatne firme ili, da budemo precizniji, “stručne institucije”, kako to propisuje Pravilnik. U nadležnom ministarstvu ne vide ništa sporno, ni u poskupljenju ni u privatnoj firmi.

“Ne vidim razlog zašto ne bi bio legalan, on je prošao svu potrebnu proceduru. Postavlja se pitanje zašto je cijena 9KM a ovaj je 5 KM. Ja bih prvo postavio pitanje zašto je plastična naljepnica na kojoj nema ništa 5 maraka, a problem je ova pametna stiker naljepnica”, kazao je Vojin Mitrović, ministar komunikacija i prometa BiH.

Ali to nije jedini problem. Ovaj drugi možda je i veći. A to je sigurnosni aspekt. Naime, na novim stikerima bit će korištena RFID tehnologija koja će pomoću radio frekvencije moći pratiti sve organe BiH koji posjeduju automobil, a za potrebe, kako kaže Pravilnik, trećih lica.

“Na ovaj način mi stvaramo praktično digitalnu platformu, koju će kasnije koristiti i MUP-ovi i IDDEEA i autoputevi, parking servisi”, ističe ministar Mitrović.

No, tu ne završavaju problemi. Prvi saradnici ministra Vojina Mitrovića tvrde da zakoni ni utvrđene procedure nisu ispoštovane, te da prijedlog nije dostavljen na mišljenje nadležnih organa. S obzirom na to da je riječ o vrlo složenom propisu, stručnost se, tvrde, nije mogla osigurati u ministarstvu.

“Kao što sam nedavno rekao, ubijeđen sam da ministar nije pročitao pravilnik prije objave. Ja očekujem da on pravilnik pročita, on je iskusan čovjek, i da taj pravilnik stavi van snage. Moje mišljenje je da je on urađen netransparentno – nije uvažio mišljenja u fazi konsultacija od institucija kojih se tiče procedura registracije”, objašnjava Nedžad Branković, zamjenik ministra komunikacija i prometa BiH.

I nadležna državna agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Pravilnik smatra nezakonitim. Tvrde da su svoje prijedloge dostavili Ministarstvu, ali nisu uvaženi, a mišljenje im ionako, iako je moralo biti, nije ni zatraženo.

“Odredba člana 43. Pravilnika je nezakonita jer se predviđa davanje ovih poslova putem javnog natječaja stručnoj instituciji – pravnom licu. Odredbom člana 22. Zakona o upravi BiH definirana procedura povjeravanja javnih ovlaštenja u konkretnom slučaju stručnoj instituciji i izričito određuje da se to može povjeriti samo zakonom. U konkretnom slučaju, Ministarstvo poslove vezano za stikere to pokušava uraditi odredbama navedenog pravilnika, a koji je akt niže pravne snage”, saopćeno je iz IDDEEA-e.

Pravilnik kojim se privatna firma ovlašćuje za izdavanje i aktivaciju stikera nezakonitim su okarakterisala i gotovo sva ministarstva unutrašnjih poslova u Federaciji. A da su stikeri definitivno nova velika afera, potvrđuje i činjenica da će zbog ovog pravilnika vanredno zasjedati Komisija za sigurnost Federalnog parlamenta jer, kako je navedeno, nema zakonske odredbe na federalnom nivou u kojoj se ovaj Pravilnik nije upleo kršeći je.

“Registrovanih automobila u 2021. godini je bilo milion i 150 hiljada. Razlika od 8 KM ne bi išla u budžet BiH, nego te odabrane privatne firme. Zaista se postavlja pitanje, uz dužno poštovanje, ko normalan, a da vodi interese o državi i ljudima, može nešto tako uraditi”, upozorava Damir Mašić, bivši ministar obrazovanja i nauke FBiH.

Ovdje nije kraj problemima. Novi nastaje u odgovoru na pitanje – ko koristi ove stikere u regiji i EU?

“Nijedna zemlje u okruženju, nijedna zemlja članica Evropske unije nije implementirala ovaj sistem”, napominju iz IDDEEA-e.

U zemljama EU-a, za razliku od BiH, nema privatno nauštrb državnog jer, kako se sve glasnije govori u hodnicima, firma koja bi dobila milione od stikera povezana je sa porodicom Milorada Dodika kao što je stranački za Dodika vezan i državni ministar prometa i komunikacije.