Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Podrška međunarodne zajednice

Kanton Sarajevo usvaja ključni zakon za borbu protiv korupcije

erduan-kafedzic(2)

Jedna od ključnih segmenata je i reguliranja sukoba interesa za oko 11.000 osoba u javnom sektoru KS

Na dnevnom redu sutrašnje sjednice Skupštine Kantona Sarajevo naći će se Zakon o prevenciji i suzbijanju korupcije u KS, ključno zakonsko rješenje, na osnovu kojeg će se znatno unaprijediti borba protiv korupcije u ovom kantonu.

Tog mišljenja su i međunarodne organizacije u BiH kao i ambasade, na čelu s Američkom ambasadom koji snažno podržavaju donošenje ovog zakona.

Piše: A. DUČIĆ/Fokus.ba

Naime, usvajanjem ovog Zakona se u značajnoj mjeri jača kako pravni, tako i institucionalni okvir za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo i to u vrlo važnim segmentima koji se tiču sprečavanja sukoba interesa, zaštite prijavitelja korupcije, te jačanja integriteta u javnom sektoru.

Iako je reguliranje sukoba interesa i zaštite uzbunjivača obuhvaćeno u okviru 14 prioriteta formuliranih u Mišljenju Evropske Komisije iz 2019. godine, a koje BiH treba ispuniti za sticanje kandidatskog statusa, nažalost, na nivou BiH, ni na nivou FBiH u ovom pravcu nisu učinjeni nikakvi pomaci, a što je u više navrata konstatovano u relevantnim međunarodnim izvještajima.

Kada je riječ o sukobu interesa,trenutno važeći Zakon o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH. sadrže rješenja koja su zastarila i koja nisu u skladu sa preporukama i međunarodnim pravnim aktima u ovoj oblasti. Uz to, od usvajanja izmjena Zakona o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH 2013. godine, ne postoji mehanizam za utvrđivanje sukoba interesa na nivou FBiH, jer novoformirana komisija zadužena za provedbu ovog zakona na državnom nivou nije ovlaštena za provođenje zakona na nižim nivoima vlasti, a do danas nisu uslijedile izmjene Zakona o sukobu interesa FBiH kojim bi se uspostavio institucionali okvir za njegovu implementaciju, tako da se u FBiH već devet godina ne utvrđuje niti sankcioniše sukob interesa.

Prijedlog Zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije KS dijelom upravo tretira pitanje sukoba interesa, gdje se propisuju principi dijelovanja u vršenju javne funkcije, nespojivosti i ograničenja u vršenju javnih funkcija, način odlučivanja o sukobu interesa, koji su organi nadležni za odlučivanje, postupak podnošenja zahtjeva za utvrđivanje postpojanja sukoba interesa, odlučivanje, konačnost odluka, kao i propisivanje nadležnosti Ureda za borbu protiv korupcije i upravljenje kvalitetom o davanju mišljenja da li određeno stanje, postupak ili radnja nosioca javne funckije predstavlja sukob interesa.

S tim u vezi se naglašava da za uređenje ovih oblasti Ustavom nije izričito povjerena u nadležnost bilo kojeg nivoa vlasti u BiH, odnosno da postoji presumpcija nadležnosti u korist KS. Iako je nesporno, primjećuje se u obrazloženju, da bi svrsishodnije bilo ova pitanja urediti jedinstveno za cijelu državu, ili barem za FBiH, usvajanje ovog Zakona na nivou KS je u javnom interesu imajući u vidu da će se navedeni zakon primjenivati za oko 11000 osoba koje su potencijalno u sukobu interesa, te da će barem na nivou KS biti obezbjeđen pravni okvir za zaštitu prijavitelja korupcije, te da ovaj zakon kasnije može poslužiti kao uzor drugim kantonima kao i višim niovima vlasti.

Ostali dijelovi prijedloga zakona propisuje pravo prijave korupcije, sadržaj prijave, oblike prijavljivanja i postupanje po prijavi, postupanje Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom, te zaštitu prijavitelja korupcije, zatim pitanje jačanje integriteta institucija u javnom sektoru na teritoriji Kantona Sarajevo. Tu se utvrđuje pojam integriteta, plan integriteta, obavezan sadržaj plana integriteta, imenovanje menadžera integriteta, propisuje se izvještavanje o integritetu koja se odnosi na dostupnost planova, njihova učinkovitost, kao i sadržaj izvještaja.

Kazne za neprovođenje ovog zakonskog rješenja, koje ima ukupno 72 člana, idu u rasponu od 500 do 20.000 KM. Također ovaj zakon osigurava i zaštitu prijavitelja korupcije koji prijavljuju korupciju u institucijama koje obuhvata ovaj zakon.

Ovaj prijedlog zakona prošao je široku javnu raspravu, a brojne institucije imale su prilike za sugestije, popravke, pitanja i sl. Nosilac izrade ovog zakona je Ministarstvo pravde KS, dok Uredu za borbu protiv korupcije pripada ogromna uloga u sačinjavanja ovog zakonskog rješenja.