Ekonomsko osnaživanje preduzetnica
Sarajevo Card: Turistička kartica za jednostavniju posjetu glavnom gradu BiH
Cilj Sarajevo Carda je da se sve skupi u jednu cjelinu, da turisti ne razmišljaju, da bez ikakvih problema imaju sve, ulaznice i popuste
Iz ljubavi i iskustva u putovanjima, ali i sa željom da na lijep način prikaže svoj rodni grad onima koji će ga posjetiti, 34-godišnja Nađa Huseinbegović pokrenula je Sarajevo Card – jedinstvenu ponudu koja olakšava i čini jednostavnim boravak turistima.
Smještaj, gradski prevoz, ulaznice za muzeje, karta za žičaru i internet paket samo su dio usluga koje nudi ova kartica namijenjena posjetiocima koji bi u gradu ostali od jedne do šest noći.
Ideja se rodila prije tri godine na putovanju u Budimpeštu i Rim sa suprugom, kada je kupila karticu koja je uključivala sličan paket usluga zbog kojeg su mogli jednostavnije uživati u obilasku gradova. Pomislili su kako bi bilo dobro napraviti takvu ponudu za turiste koji posjećuju Sarajevo i omogućiti im lakši boravak, ali ih i pokušati zadržati.
“Odlučili smo da napravimo platformu koja će omogućiti turistima da sve mogu uraditi od kuće, da samo dođu u Sarajevo i da uživaju. Tako je i krenulo“, prisjeća se Nađa i pojašnjava kako postoji mnogo turističkih ponuda u njenom gradu, ali da se hotel i prevoz uglavnom moraju izabrati odvojeno.
„Sve se radi pojedinačno. Cilj Sarajevo Carda je da se sve skupi u jednu cjelinu, da turisti ne razmišljaju, da bez ikakvih problema imaju sve, ulaznice i popuste“.
Sarajevo Card je jedan od 15 malih biznisa podržanih kroz projekt „Ekonomsko osnaživanje žena u Bosni i Hercegovini – izgradnja boljeg“ koji provode Fondacija 787 i UN Women u BiH uz finansijsku podršku vlade Ujedinjenog Kraljevstva.
Nakon studija žurnalistike i više od deset godina rada u medijima, medijskoj produkciji i marketingu, Nađa je sa suprugom prije šest godina otvorila turističku agenciju za daleke destinacije poput Zanzibara, Kube, Šri Lanke i Balija, a tokom pandemije – kada je turizam bio jedna od najpogođenijih privrednih grana globalno –odlučila je pokrenuti novi mali biznis koji danas vodi.
“Ja sam odlučila da se bavim turizmom u Sarajevu, da privučem ljude, da vide šta je Sarajevo i kako Sarajevo diše. Naše ljude tjeram da idu van BiH na putovanja, a strane turiste da dođu u Sarajevo”, kaže ona.
“Nisam se baš odmah vidjela u ovom poslu, ali sad kad sam tu, kad sam počela, uvidjela sam da se sve može spojiti i napraviti dobra stvar, a cilj je jedan, a to je privući turiste i odmor u Sarajevu im učiniti posebnim.“
Pad turizma tokom pandemije
Od početka pandemije COVID-19 prije dvije godine, turizam je jedna od najugroženijih privrednih grana u svijetu zbog ograničenja kretanja i putovanja.
Rast u sektoru turizma, prvenstveno zbog priliva stranih turista, koji je bilježen prethodnu deceniju, zaustavljen je, a sada se BiH suočava sa nizom izazova i ograničenja što ne dozvoljava veću konkurentnost na međunarodnom tržištu. Pandemija je dovela do lošijeg poslovanja privatnih turističkih subjekata i rasta nezaposlenosti u sektoru, pokazala je Analiza sektora turizma u Bosni i Hercegovini.
Podaci iz 2019. godine kažu da u BiH najčešće dolaze evropski turisti, oko 65 posto, a onda azijski, oko 30 posto. Prema broju turističkih dolazaka, među prvih deset zemalja porijekla su bili turisti iz Hrvatske, Kine, Srbije, Turske, Slovenije, Saudijske Arabije, Njemačke, Italije, Južne Koreje i Poljske. S popuštanjem mjera ograničenja kretanja nazire se povratak turista.
Analiza sektora turizma kao proizvode s velikim potencijalom za daljnji razvoj mapirala je, između ostalih, kulturni turizam, što uključuje gradski turizam i festivalski i manifestacijski turizam, banjski i planinski turizam. Ono što koči konkurentnost bh. turizma je nedovoljna podrška vlasti razvoju turizma, slaba vidljivost BiH kao turističke destinacije i loš kvalitet turističkih proizvoda, usluga i turističke infrastrukture.
Podrška preduzetnicama
Sarajevo Card je od osnivanja 2020. godine dobio podršku mnogih međunarodnih organizacija, uključujući i program Challenge to Change koji je uz podršku Švedske omogućio finansijsku pomoć u pokretanju i razvoju inovativnih poslovnih ideja. Ta podrška, ali i mentorska i finansijska pomoć kroz BizUp program koji provode Fondacija 787 i UN Women, uz podršku vlade Ujedinjenog Kraljevstva, za Nađu Huseinbegović je bio vjetar u leđa i priznanje da ima dobar proizvod.
„Svaki put kad neko kaže za tebe da si uradio super stvar, to je jako dobar osjećaj. Kad sam ušla u ovaj posao, skupila sam hrabrosti i samopouzdanja da se prijavim na mnoge pozive koji podržavaju poslove i projekte koje vode žene, i drago mi je što su me svaki put svi dočekali raširenih ruku“, kaže ona.
Najveća vrijednost koju vidi u programu BizUp jeste razmjena iskustava sa drugim preduzetnicama i prilika da čuje sa kakvim su se izazovima susrele i kako su ih prevazišle.
„Kao žena koja sam sama krenula u veliki projekt, nisam baš vjerovala da ću dobiti podršku. Tek kad sam vidjela koliko me ljudi podržavaju, onda sam još više počela vjerovati u to da ću uspjeti. Dobila sam samopouzdanje i ubijeđena sam da će sve biti dobro.“
Promocija SarajevoCarda
Od početka ove godine javnosti je dostupna web stranica SarajevoCard.ba i u toku je osmišljavanje i realizacija promocije cijelog projekta. Kroz podršku BizUpa, Nađa trenutno ima priliku kroz različite radionice saznati više o tome kako se pozicionirati na internetu i u digitalnim medijima i kako primijeniti digitalni marketing u promociji svog proizvoda.
Finansijsku podršku će također iskoristiti za promociju i organizaciju događaja uz angažovanje influencera koji se bavi promocijom turizma na društvenim mrežama. Ono što je trenutno najviše raduje je prilika da među privrednicima iz Bosne i Hercegovine, kao dio zvanične bh. delegacije, posjeti Expo sajam u Dubaiju, između 23. i 28. marta.
Ovaj članak je nastao u okviru projekta „Ekonomsko osnaživanje žena u Bosni i Hercegovini – izgradnja boljeg“ kojeg provodi UN Women u BiH uz finansijsku podršku vlade Ujedinjenog Kraljevstva.