Fondacija Legat Ekmečić
Ljevaonica Jurkić pomogla restauraciju dva gipsana modela kipara Seada Ekmečića
U Ljevaonici Jurkić su Ekmečićeve modele Vegeterijanka i Ljubavi Vegeterijanki pretvorili u brončane odljeve i time ih zauvijek sačuvali od propadanja
Nakon uspješne saradnje na restauraciji brčanske Fontane mladosti, saradnja Fondacije Legat Ekmečić i Ljevaonice Jurkić iz Donje Tramošnice kod Brčkog ovih dana je nastavljena te je ta ljevaonica besplatno restaurirala dva mala gipsana modela iz fundusa Legata. Riječ je o radovima akademskog kipara Seada Ekmečića iz posljednje faze umjetnikova rada, nastalim kao rezultat njegovog dugotrajnog istraživanja prirode.
U Ljevaonici Jurkić su Ekmečićeve modele Vegeterijanka i Ljubavi Vegeterijanki pretvorili u brončane odljeve i time ih zauvijek sačuvali od propadanja. Prema riječima predsjednice Fondacije Legat Ekmečić Sele Tecilazić, to je bio iznimno kompleksan zadatak jer su gipsane figure koje su nastale krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća zbog protoka vremena, ali i upotrebe gipsa kao osjetljivog materijala, već bile izložene propadanju.
– Poklon Ljevaonice Jurkić je došao u pravom trenutku jer su pomenuti modeli već bili pred propadanjem. Ovaj čin Ljevaonice Jurkić je iznimno velike važnosti iz najmanje dva razloga. Najprije riječ je o finansijski vrijednom projektu koji u ovom trenutku Legat Ekmečić sam ne bi mogao finansirati, a drugi razlog je sam čin podrške koju su Jurkići pružili Legatu kako bi podržali njegovu zakladničku misiju i umjetničku ponudu našeg zavičaja. U ovom trenutku ta podrška nam mnogo znači jer Legat Ekmečić, premda prepoznat u kulturnim krugovima kao mjesto koje gradu nasušno potrebno, kao dio urbanog identiteta i memorije, nije dovoljno zaživio u stvarnom životu i jedva se održava na životu – kazala je Tecilazić.
Ona pojašnjava da se to poglavice odnosi na zaštitu vrijednih slikarskih i kiparskih zbirki, koje su zbog protka vremena izložene propadanju. Dok se svijest o značaju ovakvih ustanova u kabinetima za kulturu i umjetnost ne promijeni, smatra Tecilazić, mali obiteljski Legat traga za načinima opstanka, nalazeći vlastite putove kojima može zaštiti svoje zbirke i fundus.
Vlasnik ljevaonice Luka Jurkić je kazao da je izlijevanje Ekmečićevih skulptura predstavljalo iznimno kompliciran i zahtjevan posao.
– Lijevanje ovih skulptura je bilo zahtjevnije nego inače zbog dužeg procesa uzimanja otiska u gumi za kalup. Svaki se dio posebno odvajao te spajao ponovo nakon lijevanja koje je bio prilično komplicirano. Nakon toga slijedila je faza patiniranja, odnosno tretiranje kemikalijama kako bi se postigla boja bronce koju želimo, a u ovom slučaju odabrana je zelena patina koja savršeno pristaje nazivu i motivu “Vegetarijanki” – izjavio je Jurkić.
Ljevaonica Jurkić je prva umjetnička ljevaonica u BiH a smještena je u malom posavskom povratničkom selu Donja Tramošnica između Brčkog i Gradačca. Nakon mnogobrojnih priznanja i životnih ostvarenja u Zagrebu, kipar Anto Jurkić vratio se u rodnu Tramošnicu, a njegovim je stopama krenuo i sin Luka, koji se, premda rođen u Zagrebu, odlučio vratiti u zavičaj i pokrenuti posao.
Sa ocem je otvorio savremenu Ljevaonicu umjetnina čiji se koncept sastoji od ateljea u kojeg dolazi kipar ili bilo koji umjetnik sa skicom, u kojem ga stručno vode otac i sin Jurkić kako bi idejno rješenje mogao realizirati do rješenja. Ljevaonica je vrlo savremena i kvalitetna, a cijeli projekt ima budućnost kao ozbiljno preduzeće i jedinstveni projekt za kulturu posavske regije, ali i cijele Bosne i Hercegovine.