Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Istraživanje

Kupoprodajne navike OLX.ba korisnika tokom epidemije koronavirusa

olx

OLX.ba, platforma za online trgovinu je pitala svoje kupce i prodavce o njihovom ponašanju i očekivanoj stvarnosti nakon krize

Prečesto ovih dana čujemo kako kriza ujedno simbolizira promjenu i vrijeme za akciju, te kako ništa neće biti isto. Međutim, rijetko se ko usuđuje predstaviti, barem zamagljenu sliku svijeta koji nas očekuje.

OLX.ba, platforma za online trgovinu je pitala svoje kupce i prodavce o njihovom ponašanju i očekivanoj stvarnosti nakon krize.

Ukratko, odgovori pokazuju da je još rano prognozirati efekte krize na biznis. Međutim, može se nagovijestiti kakva se poslovna scena očekuje:

Više online poslovanja

  • Manji utjecaj lokacije na poslovanje, a veća uloga dostave
  • Više regionalno rašireno poslovanje
  • Brzinu, kreativnost i direktan odnos kupci prepoznaju, a upravo tako se prodavci na OLX platformi ponašaju
  • Ovdje pogledajte detaljne prezentacije istraživanja stavova i navika OLX korisnika (klasičnih profila i OLX Shop-ova) – a u nastavku teksta sažetke.

Ponašanje u krizi

Većina kupaca na OLX platformi nisu kupovali više nego uobičajeno. Uvećanu kupovinu, onih kupaca koji su kupovali više, je najviše činila hrana, te u nešto manjoj mjeri proizvodi za ličnu njegu i lijekovi bez recepta.

S druge strane, promet prodavaca preko OLX platforme je zabilježio značajne oscilacije. Svakako, kod značajnog broja njih je prisutan pad u prometu. Međutim, zanimljivo je da kod skoro dvije trećine promet ostao na istom nivou ili se čak povećao!

Ukupno, kod jedne trećine je promet porastao, što nije daleko od udjela prodavaca kojima je promet opao (40%).

Komuniciranje

Kao što su i druga istraživanja potvrdila, kupci nisu protiv reklamiranja – naprotiv, poželjno je da se prodavači oglašavaju posebno u smislu korisnosti njihovih proizvoda u toku pandemije. Drugi najpoželjniji stil je da se ne mijenja ništa u odnosu na uobičajeni način komuniciranja, a treći je da se istakne pozitivna perspektiva.

Tek petina kupaca smatra da kompanije ne bi trebalo iskorištavati krizu za reklamiranje.

Prodaja u krizi

Čak sedam od deset prodavaca je navelo da im je poslovanje otežano u vrijeme krize!
Može zvučati iznenađujuće kada ovaj podatak stavimo nasuprot onoga da promet nije pao kod skoro dvije trećine prodavaca. Međutim, za dublje razumijevanje treba sagledati sljedeće podatke:

  • blizu polovice prodavaca ponudilo je neke proizvode koji bi mogli biti traženi u vrijeme krize (mobilni uređaji, zaštitna oprema, sportska oprema, zemljišta i nekretnine van gradova),
  • više od pola njih je izašlo u susret kupcima i ponudilo svoje proizvode uz gratise ili niže cijene
  • 40% njih se uključilo u neke društveno odgovorne akcije (npr. davali donacije, ustupili svoje kapacitete na korištenje zdravstvenim ustanovama, uključili se u nabavku i distribuciju pomoći).
  • Imajući ovo u vidu, te činjenicu da je preko 40% prodavaca ulistalo nove proizvode na OLX platformu, vidimo da OLX zajednicu odlikuje brzina, kreativnost i direktan kontakt sa kupcima.

Kao primjeri se mogu navesti ponuda nekretnina van gradskih centara (zemljišta, vikendice…), te veća ponuda i promet mobilnim i drugim tehničkim uređajima.

Naravno, ne treba biti preveliki optimista – trećina prodavaca i dalje nije sigurna da li može opstati u ovoj krizi.

Međutim, agilnost se i nagrađuje na tržištu: značajno je veći udio onih kojima je promet porastao među prodavcima koji su ponudili proizvode koji bi mogli biti interesantni u toku krize, nego među onima koji nisu.

Perspektiva

Najveći dio prodavaca, skoro dvije trećine, smatra da će se ekonomija u BiH oporaviti u periodu od oko jedne godine ili kraće. Nakon završetka pandemije, prodavci na OLX platformi, u najvećem dijelu, očekuju jednak ili veći promet nego što je bilo prije.
Petina smatra da će promet biti veći nego što je bio inače, vjerovato očekujući da će se dio izgubljene potrošnje u toku krize na neki način nadoknaditi kada se kriza završi. Nešto više od trećine smatra da će promet biti niži.

Ono što jeste jako zanimljivo je kako direktan kontakt sa kupcima i društvenom zajednicom utječe na očekivanja u budućnosti. Prodavci koji su se uključili u društveno odgovorne aktivnosti su značajno optimističniji u pogledu opstanka njihovog poslovanja. Slično je i sa očekivanjima prometa nakon krize, društveno odgovorni prodavci na OLXu su značajno optimističniji da će se prodaja vratiti na stari nivo ili čak biti viša!

Online kupovina

Kako je izgledala kupovina u toku krize, a kako će izgledati nakon pandemije? Jasno, kupci su najviše kupovali u tradicionalnim prodajnim objektima.
Međutim, kriza je uticala na promjenu navika, te kupci smatraju da će se kupovina promijeniti:

  • skoro trećina kupaca je više nego inače kupovala online
  • skoro polovina kupaca smatra da će ubuduće kupovati online više nego ranije
  • više od trećine će kupovati i plaćati online više nego ranije

Jasno je da postoje kupci skloniji online kupovini, te da taj segment raste, kao što postoje oni koji će se teško odlučiti da kupuju preko interneta. Međutim, na bazi ovih i sljedećeg podatka, može se pouzdano očekivati povećanje obima potrošnje putem digitalnih kanala: skoro polovina kupaca je tokom ove krize kupila novu vrstu proizvoda koju ranije nije kupovala online.

Na primjer, najveći porast novih online kupaca je zabilježen u segmentima hrane i pića, odjeće i elektronike. Posebno je zanimljiva kategorija hrane i pića – skoro svi koji su ikada kupovali hranu online, su to počeli raditi u toku pandemije koronavirusa!

Sličan primjer možemo naći u kategorijama kozmetike i lične njege, te streaming platformi – polovina onih koji su ikada kupili nešto iz ovih kategorija, su to po prvi puta uradili u toku ove krize.

Slično razmišljaju i prodavci. Tek jedan od deset misli da se poslovanje neće promijeniti. Više od polovine ih smatra da će online kupovina i dostava na kućnu adresu imati veći značaj nakon krize. Skoro pola ih misli da će kartično plaćanje također dobiti na značaju.

Zaključujemo objavu naše analize citatom Marchant-a:

Da bi uspjeli u poslu budite smjeli, budite drugačiji i budite prvi.