Mit ili potreba
Da li zaista treba zagrijavati automobil kada je hladno?
Dio stručnjaka upozorava kako se samo radi o staroj navici iz razdoblja kada su automobili imali motore s rasplinjačima (karburatorima)
Koliko ste puta čuli objašnjenje od vaših bližnjih da se auto treba najprije zagrijati dok vi nestrpljivo čekate da krenete? Svi smo se barem jednom našli u toj situaciji i nije nam bilo zabavno.
Ali vozači možda imaju dobar razlog za to.
Krivi su motori s rasplinjačima
Većina naših poznanika i komšija, i danas barem nekoliko minuta prije samog kretanja pali automobil kako bi se motor zagrijao. Dio stručnjaka upozorava kako se samo radi o staroj navici iz razdoblja kada su automobili imali motore s rasplinjačima (karburatorima) pa je zagrijavanje prije kretanja bilo potrebno. Možemo primijetiti kako je ova praksa danas gotovo pravilo za starije automobile. Automehaničar s dugogodišnjim iskustvom – Zdenko Tomljanović, objasnio je zašto trebamo motor kod starijih modela automobila ipak malo zagrijati prije samog kretanja:
– Kod nezagrijanog motora događa se da ulje postane gušće i krene ka karteru. Tako se ulje nalazi daleko od mehaničkih dijelova koje podmazuje, a i put do njih znatno je otežan. I pumpa ulja ima problem samog pumpanja upravo zbog velike gustoće ulja. Posljedica je da nezagrijan motor u prvim minutama radi bez podmazivanja što je i najčešći razlog habanja pokretnih dijelova motora kod starijih automobila. Zimi je pametnije ipak malo pričekati prije kretanja – savjetuje sugovornik portala 24sata.hr.
Tomljanović napominje i kako je automobil dovoljno kratko zagrijati jer sjedenje u automobilu koji radi u leru 10 minuta nema smisla, a štetno je i za okoliš zbog otpuštanja plinova usred produženog rada motora u mjestu. Isto tako, držite li auto u leru 10 i više minuta kako biste se riješili zamagljenih i zaleđenih stakala, radije upotrijebite krpu ili strugalicu za led i okoliš će vam biti zahvalan.
Osim samog zagrijavanja motora prije kretanja, stručnjaci savjetuju i kako vlasnici starijih modela (ali i onih novijih) ne bi trebali odmah snažno krenuti na gas. Motor nije poželjno opterećivati velikim gasom sve dok ne postigne radnu temperaturu. Uostalom, brza vožnja odmah po pokretanju automobila troši i do 12 posto više goriva.
Što napraviti kod novijih modela?
Automobili novijeg datuma imaju elektroničko ubrizgavanje goriva. Poznato je kako senzori mjere vanjsku temperaturu i sustav automatski prilagođava rad motora. Sistem ubrizgavanja goriva ima senzore koji omogućuju unos točno određene mješavine zraka i goriva za postizanje izgaranja dok motori s karburatorima nemaju taj senzor. Stručnjaci smatraju kako je dovoljno ostaviti motor da radi svega 30 do 60 sekundi. Noviji automobili brže će postići svoju radnu temperaturu u pokretu nego stajanjem u leru. Uzmimo kao konkretan primjer ulje servo volana koje će se brže zagrijati ako cirkulira kroz sustav nego ako se volan ne miče i auto stoji u mjestu.
Zagrijavanje novijih modela automobila nepotrebno je po mnogima jer se time troši više goriva, a i američko istraživanje iz 2009. godine pokazalo je kako rad automobila u leru proizvodi 1,6% ukupne emisije plinova odgovornih za globalno zatopljenje. Možemo zaključiti kako je zagrijavanje motora prije kretanja kod starijih modela poželjno, no samo ako se radi o minuti ili dvije. Zbog naprednijeg sustava sa senzorima kod novijih modela automobila zagrijavanje motora duže od 60 sekundi nije ni poželjno ni potrebno.
Savjeti za zimske uvjete
Kako biste nesmetano koristili automobil usred zime, vrlo je važno pravilno ga pripremiti za niske temperature. Pripazite na oštećenja na vjetrobranskom staklu ako ih imate. Naime, velika razlika u temperaturi izvan auta i unutar njega doprinosi skupljanju ili širenju stakla pa vam se cijelo staklo može raspasti usred vožnje. Zamijenite ga prije velikih minusa. Također, obavite i voskiranje automobila pred zimu. Tako ćete podvozje automobila zaštititi od soli koja je često prisutna na cestama u ovom razdoblju. Ako je potrebno, zamijenite metlice brisača prije snijega i pobrinite se da u automobilu uvijek imate tekućinu za pranje stakala te obavezno provjerite do koje se temperature neće zalediti. Neovisno o tome zagrijavate li motor automobila prije kretanja ili ne, zimi automobilu osigurajte kvalitetno gorivo koje se ne smrzava.