Njemačka pokrenula inicijativu “Kupujmo balkansko”
Iako je Balkan proteklih tjedana spominjan uglavnom u kontekstu problema s valom izbjeglica, vlada u Berlinu iza kulisa ulaže napore u ekonomski oporavak regije. I ti napori su očito već urodili plodom.
-Otkrili smo potpuno nove mogućnosti za razvoj naših poslova- tako glasi samo jedna od reakcija brojnih njemačkih gospodarstvenika koji sudjeluju u programu “Einkaufsinitiative Balkan” (Inicijativa za nabavu robe s Balkana). Inicijativa je pokrenuta kao rezultat prošlogodišnje Konferencije o zapadnom Balkanu u Berlinu , a njezini inicijatori su njemačko udruženje logističara i firmi za nabavku BME, Njemačka gospodarska i trgovačka komora DIHK te vlada u Berlinu, javlja Deutsche Welle.
Cilj inicijative je da se direktno spoje proizvođači iz regije zapadnog Balkana s potencijalnim kupcima, odnosno poduzećima iz Njemačke. Proteklog juna je tako u Münchenu održana i posebna konferencija na kojoj je BME organizirao više od 400 direktnih razgovora “u četiri oka” između potencijalnih partnera. Na odvojenim sastancima se gotovo 100 izabranih firmi s područja zapadnog Balkana predstavilo ispred 22 potencijalna partnera iz Njemačke. U proteklih nekoliko mjeseci su te firme iz BiH, Srbije i Hrvatske dobile 170 konkretnih upita njemačkih kupaca.
– Nakon izvjesnog perioda i analize možemo reći da je inicijativa veliki uspjeh – kaže Olaf Holzgrefe iz udruženja BME koji naglašava da su već sklopljeni poslovi u iznosu od više stotina hiljada eura.
– Tvrtke s Balkana koje su se pojavile na konferenciji bile su odlično pripremljene, neki njihovi predstavnici su govorili njemački i naši gospodarstvenici su bili ugodno iznenađeni. Posebno dobar dojam su ostavili predstavnici iz jedne države na koju nitko ozbiljno nije računao, riječ je o BiH. Ova država ima veći potencijal nego što je itko očekivao – rekao je prenosi Deutsche Welle.
Holzgrefe ističe da potencijal postoji u segmentima gdje je potrebno odraditi neku tehničku obradu materijala, prvenstveno u metaloprerađivačkoj industriji. Autoindustrija Njemačke je, naravno, veliki potencijalni kupac, ali u ovom trenutku postoje realniji ciljevi: “Šansa je suradnja sa srednje velikim njemačkim firmama, u investicijama u razvoj novih segmenata proizvodnje, u ulaganju u kvalifikacije vlastite radne snage i u ovladavanju određenim proizvodnim procesima.”
Među onima koji su pronašli puteve suradnje je i tvrtka Masterwerk iz Münchena, čiji je vlasnik Muamer Babajić. Ona se bavi konstrukcijom i izradom dijelova za automobilsku i strojarsku industriju kao i robotikom. Babajić je nakon konferencije u Münchenu već sklopio poslove s firmama iz Srbije, a pregovori sa tvrtkama iz BiH su još u tijeku. Babajić tvrdi da su mogućnosti privrednika iz regije, odnosno iz BiH, mnogo veće nego što to oni misle. Granice ne postoje kada je u pitanju kupovina opreme, proizvodnja i transfer znanja.