Kako vlasti i javna preduzeća kupuju reklamni prostor?
Javni sektor u BiH godišnje troši milione maraka na oglašavanje i zakup medijskog prostora i nabavku određenih medijskih usluga i produkciju određenih vrsta sadržaja.
Informacije o iznosima i o postupcima dodjele ovih sredstava, kao i kriteriji za izbor najboljeg ponuđača često se ne objavljuju i javnosti nije omogućen uvid u krajnju svrhu ovakvog oglašavanja.
Mediacentar Sarajevo, u partnerstvu sa Centrom za razvoj medija i analize (CRMA) i u saradnji sa Agencijom za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije (APIK) nastoji pokrenuti raspravu o komercijalnim ugovorima između javnog sektora i medija, kako bi se unaprijedila transparentnost i legitimnost finansiranja, te podstaklo aktivno učešće svih javnih organa u njihovoj primjeni.
Tokom debate predstavljen je izvještaj Mediacentra “Oglašavanje i drugi komercijalni odnosi između javnog sektora i medija: smjernice za javne organe u BiH”, te prikazan film CRMA-e “Kako se finansiraju javni mediji u BiH” autorice Branke Mrkić-Radević.
Koautorica izvještaja i projektna koordinatorica Mediacentra Anida Sokol objasnila je cilj projekta i poteškoće na koje su naišli tokom realizacije.
“Cilj projekta je da se istraže mehanizmi finansiranja medija iz javnog sektora, tj kako javna preduzeća i institucije vlasti finansiraju privatne i javne medije javnim novcem. Istraživanje je trajalo godinu i po. Teško je doći do tačnih podataka zbog netransparentnosti, ali postoje indikatori da javne institucije izdvajaju oko 30 miliona KM za medije godišnje, a ako uzmemo u obzir javna preduzeća, ta cifra ide i do 100 miliona”, kazala je Anida Sokol.
Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency International BiH, ističe da javni sektor najviše novca izdvaja za medije tokom izbornih godina.
“Transparency International BiH se nekoliko godina bavi pitanjem izdvajanja javnog novca na medije, posebno tokom izbornih godina, kad dolazi do rasta izdvajanja kako bi se indirektno finansirali promocija pojedinih partija i kandidata. Govori i o tome da često imamo zloupotrebu funkcija u javnim preduzećima kad je riječ o izdvajanju novca za medije. Način raspodjele tih sredstava je veoma netransparentan. Ogromna sredstva iz javnih preduzeća koja imaju monopol izdvajaju se na oglašavanje u medijima, što nema smisla”, zaključila je Korajlić.