Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Šta možemo naučiti o zloupotrebi podataka iz kontraverze između Cambridge Analitike i Facebooka

computer-technology-profile-social-sign-web-561661-pxhere.com

Imajući u vidu važnost ovog problema, kao i prostor koji je ova vijest dobila u medijima, vjerovatno ste već čuli da je Cambridge Analitika (firma koja se bavi političkim konsaltingom) označena kao glavni krivac za nestale podatke sa sajta Facebook.

Nalog kompanije na Facebooku je suspendovan u martu i prema najnovijim informacijama kompanija Cambridge Analitika je dobila zabranu reklamiranja na još jednoj velikoj i repektabilnoj socijalnoj mreži, Twitteru.

Zaista je lijepo videti da se socijalne mreže i mreže za reklamiranje putem interneta solidarišu jedne sa drugima, pogotovo kada je sigurnost korisnika u pitanju, ali to nije jedina stvar oko koje ćemo se fokusirati u ovom članku.

Posljednja događanja oko Cambridge Analitike su odličan povod da se pozabavimo problemom i važnošću privatnosti i sigurnosti personalnih informacija u današnje vrijeme.

Razmislite samo o podacima koje dajete drugim ljudima i kompanijama 

Nisu velike kompanije jedine koje bi trebale da se zapitaju na koji način tretiraju svoje korisnike i na koji način čuvaju njihove lične podatke. Korisnici bi takođe trebali da se zapitaju i da budu pažljivi kada daju svoje podatke drugim ljudima i kompanijama preko interneta ili na drugi način.

U slučaju Facebooka ili neke druge slične socijalne mreže, to su podaci koji su potrebni kako bi se otvorio nalog. Da bi ste otvorili nalog na Facebooku, potrebno je da ostavite ime i prezime, e-mail adresu ili broj telefona, pol i vaš dan, mjesec i godinu rođenja.

Složićemo se da su ovi podaci prilično lični i dovoljni da se zloupotrebe na mnogo načina. Ipak, neki sajtovi od vas traže mnogo više od toga.

Na nekim sajtovima, kompanije od vas traže vrlo osjetljive podatke, kao što su dokaz o adresi i/ili skeniranu ličnu kartu:

  • Većina banaka, lokalnih ili servisa kao što je Revolut.com traže od vas minimum dokaza o identitetu u vidu skeirane lične karte. Ovo je isto tako na berzanskim sajtovima, sajtovima za trgovinu kripto-valutama i gotovo svim ostalim sajtovima koji se bave novčanim transakcijama.
  • Online kazina obično takođe zahtjevaju verifikaciju idntiteta prije nego vam dozvole da izvrše prvo povlačenje novca, iako je igračima obično dozvoljeno da izvrše depozit tog istog novca bez ikakve verifikacije naloga i identiteta. Isto je i na ostalim kladioničarskim sajtovima, kao što su Poker sobe ili online kladionice.
  • Sajtovi za kupovinu kao što je ebay.com takođe traže potvrdu identiteta za njihove članove, kako bi mogli biti sigurni ko kupuje, a ko prodaje prozivode na njihovom sajtu.

Većina korisnika kada kreira nalog ne ustručava se da uploaduje skenirane kopije dokumenata, ali to su vrlo rizične radnje, moramo se složiti. Skenirana kopija lične karte može biti zloupotrebljena na mnogo načina i svakako je opasnije dati ovaj podatak nego one podatke koje ste u obavezi da date npr. Facebooku.

Rizici povezani sa Facebook pričom nisu samo o ličnim podacima, nego o onim stvarima koje potencijalni prevaranti mogu iskoristiti o vama. Stvari, slike i navike koje se u današnje vrijeme dele na internetu mogu potencijalnim “napadačima” u mnogome pomoći da dobro izuče svoj “plijen”. Tu prije svega mislimo na navike korisnika, njihove dnevne rutine i stvari koje vole.

Velike kompanije mogu biti kompromitovane takođe

Neki ljudi misle da velike kompanije i socijalne mreže sa bilionima korisnika imaju sjajnu zaštitu koja je “nedodirljiva”. Priča o Facebooku i Cambridge Analitici dokazuje upravo suprotno. I to nije jedina priča gde je velika korporacija pokazala koliko je zapravo ranjiva.

Equifax, kompanija koja se bavi kreditnim rejtingom i monitoringom, doživjela je hakerski napad 2017. godine, kada je ukradeno 143 miliona kreditnih podataka građana Sjedinjenih država. Ovi brojevi su iz oficijalnog izvještaja Federal Trade Commission, dok na primjer drugi, neoficijelni izvori tvrde da je brojka mnogo veća. To je gotovo polovina populacije Sjedinjenih Američkih Država.

Kao zaključak treba reći ovo: uvijek treba biti pažljiv prilikom davanja ličnih podataka. Nemojte ih davati bilo kome ko ih traži, jer što manje ljudi ili kompanija ima vaše podatke to je manje rizik da će neko nesavjestan doći do vaših podataka. Zaštitite sebe i vaše lične podatke što bolje i duže možete.