Duga svega 66 metara: Zagreb ima najkraću javnu uspinjaču na svijetu
Dvije metalne, tipično zagrebački plave kabine, koje se svakih deset minuta mimoiđu na pola staze duge svega 66 metara, olakšica su svima koji bi inače morali prepješačiti uzbrdicu ili nizbrdicu do ili od zagrebačkog Gornjeg grada.
Uspinjača je jedan od prepoznatljivih simbola Zagreba, a Zagrepčani vole istaknuti njezinu sigurnost i dugu tradiciju, iako su je u početku zbog kvarova morali i pogurati pa su je prozvali „zapinjača“, javlja Anadolu Agency (AA).
Zagrebačka uspinjača u listopadu ove godine proslavlja 128. rođendan. Toliko je vremena prošlo otkada je u Zagrebu službeno u pogon puštena novoizgrađena parna uspinjača građevinskog poduzetnika D.W. Kleina koji je svega par godina ranije brojio pješake koji su se stubama penjali iz današnje Tomićeve ulice na Strossmayerovo šetalište.
Starija od tramvaja na konjsku vuču
Klein je primijetio, kaže urbana legenda, da najveći broj prolaznika odabire popeti se na Gornji grad, koji se nalazi na visinskoj razlici od 30 metara od Donjeg grada, upravo kroz ovu ulicu, pa je od gradskih vlasti odmah zatražio, a potom i dobio, dozvolu za izgradnju uspinjače.
Uspinjača je najstariji zagrebački javni gradski prijevoz, puštena je u rad godinu dana prije tramvaja na konjsku vuču.
Zagrebačka uspinjača je danas prvorazredna turistička atrakcija i zaštićeni spomenik kulture, a osim što pješacima štedi energiju koja se utroši pri usponu iz Ilice na staru gornjogradsku jezgru, na njezinoj gornjoj stanici nalazi se ponajljepši zagrebački vidikovac.
Prvobitni vanjski izgled kabina, uza sve kasnije rekonstrukcije, očuvan je, kao i građevinska konstrukcija na kojoj se nalaze postavljene metalne šine po kojima kabine klize gore i dolje.
Staza “duga” 64 sekunde
Zagrepčani se ne mogu pohvaliti da je njihova uspinjača najduža, najbrža ili najstarija, ali se s ponosom ističu njezine suprotne kvalitete: kako je riječ o najkraćoj uspinjači na svijetu sa tračnom stazom od svega 66 metara te najsigurnijem prometalu jer do sada u njezinoj dugoj povijesti nije zabilježena niti jedna nesreća ili ozljeda.
Postiže maksimalnu brzinu od 1,5 m/s (5,4 km/h) i cijelu stazu kabine prijeđu za 64 sekunde, a zbog čestih kvarova koje je imala na konstrukciji tijekom prvih desetljaća svog postojanja, Zagrepčani su je od milja prozvali „zapinjača“.
Uspinjačom se svakodnevno voze turisti kojih je u Zagrebu svake godine sve više, ali i domaći koji svakodnevno savladavaju uspon ili pak strminu od Donjeg do Gornjeg grada. Godišnje ove dvije plave kabine prevezu oko 675.000 putnika. Tako da uz starije Zagrepčane koji žive ili rade na Gornjem gradu, ovdje se može susresti srednjoškolce i njihove profesore koji idu u neku od gornjogradskih gimnazija, pa i zaposlenike u Vladi i Saboru.
Cijeli pogon uspinjače na električnu struju, koji se sastoji od dvije kabine koje naizmjenice idu gore i dolje svakih deset minuta, kontroliraju dva zaposlenika ZET-a, s tim da je kontrolna ploča pogona na gornjoj stanici.
Uspinjača je vezana uz Zagrebački električni tramvaj (ZET) tako da se njome može voziti uz godišnji ili mjesečni pokaz ZET-a, a pojedinačna karta košta 4 kune (0,5 eura).