Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Bosna i Hercegovina postaje otpad polovnih automobila iz Evrope

Adis Bunjo

Prodaja vozila, mjerena brojem registriranih novih automobila, smatra se jednim od pokazatelja ekonomskog zdravlja jedne zemlje. U Bosni i Hercegovini, gdje je najveći dio populacije zadovoljan ukoliko ima za osnovne životne namirnice, kupovina novih auta je odavno postala luksuz.

Tržište novih automobila u našoj zemlji iz godine u godinu doživljava konstantan pad, a situacija ne može krenuti nabolje prije nego što se riješe neke važnije stvari kojih je u BiH previše. Jedan od vodećih problema jesu zakoni i uvoz polovnih automobila koji su autokućama uništili i ono malo nade da će popraviti prodajne brojke.

unnamed (1)

– BiH dok sama ne počne brinuti o provođenju zakona i dok ih ne uskladi sa EU, gubit će velike novce na nenaplaćenim porezima. Mislim da nema države koja ima više neovlaštenih preprodavača uvezenih vozila i divljih servisnih garaža, koji rade bez da plaćaju ikakve doprinose ili druge obaveze državi. BiH se pretvara u evropsko smeće polovnih automobila. Prema zadnjim podacima od ukupnog broja registriranih vozila čak 647.883 su bila vozila starija od 10 godina, što iznosi ukupno 81% od ukupnog broja registriranih automobila. To su poražavajuće brojke u usporedbi s Evropskom unijom gdje taj procenat iznosi 36 % i najgora statistika u cijelom regionu. U našoj zemlji registrirana vozila stara do pet godina čine samo 5 %, dok u EU preko 32% ukupnog broja. Prosječna starost u EU je 8,6, u BiH skoro 19 godina – kaže Adis Bunjo, generalni direktor u firmi “TRIAB Škoda” koja se bavi prodajom i servisiranjem brenda “Škoda”.

Kako kaže, zakoni dopuštaju malverzacije oko uvoza polovnih vozila i olakšice na carini, što dodatno pospješuje trend kupovine polovnjaka.

unnamed (2)

– Imamo jako loše zakone. Tako nakon procjene auta na carinama dolaze fakture na kojima su dosta manji ulazi, odnosno na cijenu vozila plaćaju se dosta manji porezi. Najveći uzročnik ove loše situacije je zakon koji se promijenio 2011. godine i do tada su se mogli uvoziti automobili starosti do 7 godina. Tako smo 2010. imali promjer od 2,5 polovnih vozila na jedno novo. Prošle godine na jedno novo imali smo 8,6 polovnih vozila. Kada su u pitanju pojedine marke vozila brojke kažu da na jedno novo Volkswagen vozilo imamo 16 uvezenih polovnih, a na jedno novo Audi vozilo 15 uvezenih polovnih. U zadnjih pet godina prodaja novih auta pala je za 60 posto, sa otprilike 18.000 na 7.000 – konstatuje Bunjo, te dodaje:

unnamed (3)

– Naše inspekcije sve manje rade. Kada regularno otvorite servis i prodaju vozila, imate deset različitih inspekcija, kada otvorite na divlje, u neke garaže ne smiju ni da uđu. Uvozimo loša auta koja su udarena i razbijena, auta koja bi trebala ići samo u dijelove. Prave se divlje garaže koje rade na crno, a koje nude divlje dijelove, te imaju i uposlenike kojim se ne plaćaju ni zdravstveno ni druga osiguranja. Osim što ljudi voze nesigurna vozila, ta vozila još popravljaju divlji servisi, koji ugrađuju dijelove koju su sve osim sigurni. Mi imamo već u našim servisima nekoliko slučajeva, gdje stranke nisu znale kakva kvaliteta dijelova je ugrađena u vozilo. Vjerujte da je zivotna sigurnost stranaka ugrožena. Ukoliko i dođe inspekcija u divlje garaže, kazne su mizerne. Njima se isplati da plate kaznu i nastave raditi nego da rade po propisima države. Sve je više nelegalnih preprodavača i mehaničarskih radnji. Sve u svemu kupujemo smeće i gušimo se svi zajedno – ogorčen je direktor “TRIAB Škode”.

Osim što kod uvoza polovnih auta država gubi na porezima, veliki problem nastaje i za ekologiju i zagađenje zraka.

unnamed

– Nikada nije bila gora situacija što se tiče zagađivanja u Sarajevu, Zenici, Tuzli… Najgora auta iz EU dolaze u BiH, ona koja niko tamo neće da kupi. U BiH na snazi je EURO3 norma, koja ima nizak standard zagađivanja zraka tako da je moguće uvoziti vozila koja su proizvedena čak 1998. godine i mislim da smo mi jedina zemlja na svijetu gdje je to dopušteno, auto staro skoro 20 godina čiji ispušni sistemi nemaju adekvatnu opremu. Trenutno u EU voze se vozila za emisijom zagađivanja od EURO6. Zakon za EURO4 normu koji je dugo najavljivan, naravno, još nije usvojen, ali ni on ne bi puno toga promijenio jer proizvođači imaju automobile godišta od 2003. godine koji zadovoljavaju normu i opet ćemo uvoziti vozila stara više od 12 godina. Najidealnije bi bilo da se uvede EURO5 norma ili da se uvedu akcize i trošarine na CO normu zagađivnja, gdje se plaća onoliko koliko auto zagađuje, a taj sistem već se koristi u Hrvatskoj i drugim zemljama EU – kaže Bunjo.