Škrobić-Omerović: Problemi mogu biti poslovni izazov
Bosna i Hercegovina zemlja je u tranziciji i nije tajna da ima mnogo problema koje je potrebno riješiti, ali to ne treba biti razlog za odlazak mladih iz BiH nego bi u tome trebali vidjeti izazov i raditi na rješenju tih problema za dobrobit društva, ali i njih samih, kazala je u intervjuu za Fenu direktorica Networksa Bojana Škrobić-Omerović.
Dio uspješne priče ostvarene u BiH za samo nekoliko mjeseci je i ona sama kao suosnivačica ove, kako je voli zvati, institucije kroz koju je u samo dvije i pol godine postojanja prošlo oko 20.000 mladih ljudi, pokrenuti su brojni novi biznisi (start-up), održano je 400 događaja i 300 različitih edukacija.
Većina ovih edukacija odnosila se na moderne nauke, korištenje digitalnih IT sadržaja, mentorstvo različitih svjetskih stručnjaka, peer-to-peer edukacija, ugostili su predstavnike fakulteta elektrotehnike, mašinstva, IT tehnologija, arhitekture i promovirali kreativne industrije kao poželjne.
U prvoj godini postojanja Networksu je stiglo 400 prijava s biznis idejama, potom je komisija oformila 12 timova koji su razvili 14 biznis ideja, dok je u drugoj godini bilo manje prijava jer su kriteriji bili viši, ali osmišljeno je osam biznis ideja.
Neke od ovih poslovnih ideja našle su svoje tržište, neke su proizvode uspjeli plasirati i van zemlje dok su neke postale planetarno poznate i one su inspiracija i motivacija svima u BiH i regiji kako napraviti dobar biznis i kako sa dobrom poslovnom idejom ukoliko imaš podršku kakvu pruža Networks, kaže direktorica, možeš ostvariti svoje snove.
– Ovo je mjesto gdje dolaze mladi ljudi, gdje rade i povezuju se s kompanijama. Radili smo sa renomiranim kompanijama poput Microsofta, Unica osiguranja, Raiffeisena, M:Tela, Logosofta gdje su mladi mogli upoznati ljude iz ovih korporacija kojima mogu ponuditi svoj talent – pojašnjava Škrobić-Omerović.
Stoga Networks, kaže, spaja ljude, to je mjesto na kojem se potrebe tržišta usklađuju s onim što mladi talenti nude i imaju, a to je i platforma gdje se uče novi zanati kako je Škrobić-Omerović nazvala sve digitalne usluge i gdje se širi mreža konekcija.
U Networksu su se posvetili i digitalnom marketingu konkretno bloggingu kao načinu zarade te su okupili bloggersku zajednicu i s njima razgovarali kako napraviti biznis od toga, odnosno šta je sve potrebno da blogging kao produkt zaživi u BiH.
Pokrenuli su i takozvani MarketMakers gdje se uči kako koristiti 3D tehnologije i robotiku. Tu mogu doći djeca od osam godina do svih onih koji su zainteresirani da nauče ili da prošire svoja znanja o 3D tehnologijama i robotici.
No ono na šta su najviše ponosni zasigurno je regionalno značajan događaj Sarajevo Unlimited gdje je moguće upoznati se sa svim što se tokom godine uradi. To je regionalna platforma za inovacije i uspješne priče gdje se susreću pokretači novih biznisa, korporacije, institucije, inovatori, moderne tehnologije i prezentira sve što BiH i regija nudi.
– Mnogo je onih koji imaju šta ponuditi, trudimo se da u tri dana koliko traje taj događaj fokus bude na talentima, stoga ove godine imamo namjeru dovesti predstavnike iz 16 zemalja koji će pokazati svoja znanja, tehnike i djelovanja – kazala je.
Najavila je da će se u godinama koje dolaze više pažnje posvetiti savjetovanju institucija kako digitalizirati usluge, od infrastrukture do administracije, ali sve to nije moguće bez, kako je navela, mladih ljudi ili kako ih sada zovu XYZ generacije od kojih se može mnogo naučiti.
Osnivanjem Networksa zapravo je ostvarila svoj san jer su ona i suosnivač Edin Mehić odlučiti objediniti ono što su naučili o upotrebi novih tehnologija ona u Sjedinjenim Američkim Državama, a on u Velikoj Britaniji.
– Uvijek sam radila na novim izazovima i projektima koji će donijeti promjenu. Treba vjerovati u sebe i tada je moguće napraviti nešto novo i napraviti drugačiju ponudu. Vjerujem da će tržište prepoznati ljude koji uče u Networksu i da će za nekoliko godina moći reći da smo institucija jer ovdje proizvodimo kvalitet – naglasila je.
Mišljenja je da se sve negativno može lako pretvoriti u priliku i izazov koji se može riješiti za opću dobrobit i korist svih i društva i pojedinaca koji će uz biznis model riješiti probleme.
– Mladi sanjaju snove koji se ne ostvare odmah, ali to se ne dogodi ni vani možda brže nego ovdje, ali mi smo malo tržište, zemlja smo u tranziciji i ovisni samo o trendovima koji se događaju oko BiH. To se ne može promijeniti, ali se može iskoristiti – stava je Bojana Škrobić-Omerović.
Govoreći o planovima za budućnost najavila je intenzivniji rad na Sarajevu Unilimitedu jer na toj platformi se susreću predstavnici velikih globalnih kompanija poput ATA-a, Applea i BMW-a.
Budući da se brojne ideje mogu vidjeti na ovoj platformi izdvojila je softwere koji se proizvode u BiH, a u Bostonu se koriste radi upotrebe u bioinžinjeringu u svrhu genetskih istraživanja za preveniranje određenih bolesti.
Zato će se i dalje posvetiti start-upima, digitalnom marketingu kako prodati i promovirati svoj proizvod ili uslugu na moderan način, a radit će i na digitalizaciju gradskih infrastruktura što je najnoviji projekat koji će raditi s British Councilom.
– Namjeravamo pokrenuti akciju za pametno Sarajevo – digitalno Sarajevo u čemu imamo podršku gradonačelnika Abdulaha Skake. Ove godine ćemo se fokusirati na upotrebu 3D tehnologija i robotike koju ćemo ponuditi mladima. Obići ćemo 70 škola u Kantonu Sarajevo i ponuditi im da uče o tome u našem MarketMakersu – najavila je direktorica Networksa.
U intervjuu za Fenu zato je pozvala sve one koji imaju dobre ideje da ih prezentiraju u Networksu gdje će stručna komisija svaku biznis ideju evaulirati i ponuditi pomoć u njenom realiziranju.